Reklama

Cyberbezpieczeństwo

Oszustwo na inwestycje. Wykorzystano wizerunek minister Dziemianowicz-Bąk

Kolejne oszustwo "na inwestycje" jest promowane na portalu X. Tym razem wykorzystuje wizerunek polityków.
Kolejne oszustwo "na inwestycje" jest promowane na portalu X. Tym razem wykorzystuje wizerunek polityków.
Autor. Zrzut ekranu CyberDefence24

Okryte niesławą oszustwa inwestycyjne rozprzestrzeniają się nie tylko na Facebooku. Ich obecność można zauważyć również na platformie X. Tym razem zauważyliśmy kampanię, której autorzy postanowili ponownie wykorzystać wizerunek polityków.

Walka z internetowymi oszustwami toczy się codziennie. Na naszych łamach opisywaliśmy takie przypadki wielokrotnie, np. na przełomie czerwca i lipca nagłośniliśmy sprawę reklam z Omeną Mensah i Rafałem Brzoską. Wówczas problem dotyczył Facebooka, zaś efektem końcowym było wydanie właścicielowi portalu, Meta, zakazu wyświetlania reklam z wizerunkiem celebrytki.

Czytaj też

Reklama

Reklamy z oszustwami na X. Znowu promują „inwestycje”

Problem promocji oszustw „na inwestycje” jest także obecny na portalu X (dawniej Twitter). Dziś rano natknęliśmy się na trzy reklamy, które informowały o rzekomej metodzie uniknięcia opłat za energię w 2024 roku. „Dlaczego tylko 11,9% Polaków zna tę metodę?” – głosi treść postów zamieszczona nad linkiem.

Dwa z trzech znalezionych przez nas postów na X reklamujących oszustwo na inwestycje z wizerunkiem minister Dziemianowicz-Bąk.
Dwa z trzech znalezionych przez nas postów na X reklamujących oszustwo na inwestycje z wizerunkiem minister Dziemianowicz-Bąk.
Autor. x.com

Oszuści przygotowali dwie strony w celu promocji scamu. W przypadku jednej z nich zadziałał mechanizm bezpieczeństwa operatora komórkowego i wyświetlił ostrzeżenie o próbie wyłudzenia pieniędzy. W drugim przypadku miało miejsce ciekawe zajście: na komputerze kliknięcie linku otwierało stronę oszustów; jednakże na telefonie, prawdopodobnie wskutek błędu, przekierowywało na autentyczną stronę dostawcy energii zupełnie niepowiązanego z całą sprawą.

W tej konkretnej próbie, oszuści postanowili wykorzystać wizerunek minister pracy, rodziny i polityki społecznej Agnieszki Dziemianowicz-Bąk oraz firmy Enea, która została przedstawiona jako „projekt zielonej energii”. Całą stronę promującą oszustwo upodobniono z kolei do portalu Radia Zet.

Zawartość strony przygotowanej przez oszustów w celu promocji scamu.
Zawartość strony przygotowanej przez oszustów w celu promocji scamu.
Autor. Strona przygotowana przez oszustów
Oszuści przedstawiają inwestycję jako sposób na gigantyczny zarobek "bez ryzyka". Firma Enea jest z kolei przedstawiona jako "projekt zielonej energii".
Oszuści przedstawiają inwestycję jako sposób na gigantyczny zarobek "bez ryzyka". Firma Enea jest z kolei przedstawiona jako "projekt zielonej energii".
Autor. Strona przygotowana przez scamerów

Czytaj też

Reklama

Scam z wizerunkiem minister Dziemianowicz-Bąk. Autorzy mają problemy językowe?

Scammerzy zaprezentowali cały przekręt jako rzekomą rozmowę Beaty Lubeckiej z ministrą Dziemianowicz-Bąk. Popełnili jednak błąd: obie rozmówczynie są przedstawione wyłącznie w rodzaju męskim, a nie żeńskim. Na dole strony zamieszczono z kolei instrukcję „dołączenia do inwestycji” oraz rzekome komentarze zadowolonych osób, których ma być w sumie aż 116 tysięcy.

Oszuści nieprawidłowo przedstawili płeć obu rozmówczyń. Nie przeszkadza im to jednak w dalszej promocji scamu.
Oszuści nieprawidłowo przedstawili płeć obu rozmówczyń. Nie przeszkadza im to jednak w dalszej promocji scamu.
Autor. Strona przygotowana przez oszustów

Próbę oszustwa razem z domeną zgłosiliśmy do CERT Polska. Bardzo szybko otrzymaliśmy odpowiedź o dodaniu strony do listy ostrzeżeń oraz poinformowaniu hostingu o całym zajściu. Przekazaliśmy również informację do Ministerstwa Pracy, Rodziny i Polityki Społecznej oraz Grupy Enea, prosząc jednocześnie oba podmioty o komentarz. Czekamy na odpowiedzi.

Czytaj też

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].

Reklama
Reklama

Komentarze

    Reklama