Reklama

Cyberbezpieczeństwo

Nie tylko eurowybory. Rosyjska dezinformacja uderza w igrzyska w Paryżu

Rosyjska machina dezinformacyjna nie skupia się wyłącznie na eurowyborach; na jej celowniku znalazły się także igrzyska w Paryżu. Jakie metody zastosowały podmioty powiązane z Kremlem?
Rosyjska machina dezinformacyjna nie skupia się wyłącznie na eurowyborach; na jej celowniku znalazły się także igrzyska w Paryżu. Jakie metody zastosowały podmioty powiązane z Kremlem?
Autor. Chris Karidis/Unsplash

Rosyjska machina dezinformacyjna nie zwalnia tempa rozpowszechniania fake newsów. Nie koncentruje się jednak wyłącznie na wyborach do europarlamentu. Jednym z jej celów stały się nadchodzące Igrzyska Olimpijskie w Paryżu.

Problem fałszywych informacji rozpowszechnianych przez Rosję niezmiennie pozostaje poważny. Działania podmiotów powiązanych z Kremlem nie ograniczają się jednak wyłącznie do dystrybucji nieprawdziwych doniesień za pomocą przygotowanych siatek kont w mediach społecznościowych. 

Jak opisywaliśmy na łamach CyberDefence24, właśnie w celu dezinformacji miał zostać przeprowadzony piątkowy cyberatak na Polską Agencję Prasową. Zdaniem wicepremiera i ministra cyfryzacji Krzysztofa Gawkowskiego, sprawa rozpowszechniania fałszywych narracji jest istotna ze względu na nadchodzące wybory do Parlamentu Europejskiego.

Czytaj też

Dezinformacja wymierzona w igrzyska

Jednocześnie nie można brać pod uwagę, że Rosja skupia się tylko na jednym wydarzeniu przy obsługiwaniu swojej machiny propagandowej. Jak podaje Reutersczęść aparatu dezinformacyjnego Kremla skupiła się również na tegorocznych Igrzyskach Olimpijskich, które mają się odbyć w Paryżu.

Reklama

Całą sprawę związaną z narracją wymierzoną w jedno z największych wydarzeń sportowych na świecie opisał zespół Microsoftu odpowiedzialny za monitorowanie zagrożeńAmerykański gigant zauważył, że kremlowska machina nie tylko stosuje znane już metody dezinformacji; widać również zastosowanie sztucznej inteligencji w produkcję tego typu materiałów.

Czytaj też

Deepfake pełnometrażowy oraz znane metody

Za całą operacją mają stać dwa prorosyjskie podmioty: Storm-1679 oraz Storm-1099. W pierwszym przypadku, stworzony został pełnometrażowy film dokumentalny o nazwie „Olympics Has Fallen”, wykorzystujący wygenerowany przez AI wizerunek i głos aktora Toma Cruise’a. Zawiera krytykę władz Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego. Dodatkowo, Storm-1679 opublikował kilka krótszych materiałów filmowych podszywających się pod zachodnie media oraz CIA, informujących o rzekomym wysokim zagrożeniu terrorystycznym czy masowym wykupywaniu ubezpieczeń nieruchomości przez mieszkańców Paryża. 

Reklama

Drugi z podmiotów, Storm-1099, określany także mianem „Doppelganger”, działa w bardziej „klasyczny” sposób. Wykorzystuje bowiem siatkę 15 stron internetowych, upodobnionych do francuskich portali informacyjnych, w celu rozpowszechniania przekazów krytykujących francuski rząd czy oskarżających MKOL o korupcję. Pojawiają się również „ostrzeżenia” przed przemocą podczas igrzysk.

Zespół Microsoftu odpowiedzialny za analizę zagrożeń wskazał w opublikowanej informacji, że rosyjskie działania dezinformacyjne związane z IO w Paryżu będą się nasilać do rozpoczęcia samego wydarzenia pod koniec lipca. Jednym z nowych celów ma być stworzenie iluzji protestów przeciwko wydarzeniu, a nawet prowokacji

Forma filmowa była i pozostanie potężnym narzędziem rosyjskich kampanii. Prawdopodobnie zobaczymy jednak taktyczną zmianę w kierunku botów internetowych i zautomatyzowanych kont w mediach społecznościowych. Dzięki iluzji powszechnego poparcia osiąganemu przez zalewanie social mediów fałszywymi informacjami, Rosjanie będą mogli wiarygodnie zaprzeczać, że mają coś z tym wspólnego
Microsoft Threat Analysis Center

Czytaj też

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na:[email protected].

Reklama
Reklama

Komentarze

    Reklama