Reklama

Biznes i Finanse

Włoska skarbówka: Facebook nie jest darmowy i musi płaci podatek VAT

Autor. Ibrahim Boran / Unsplash

Facebook nie jest darmowy – użytkownicy płacą za dostęp do niego swoimi danymi osobowymi. W związku z tym, świadczona przez Metę usługa dostępu do tego portalu powinna podlegać opodatkowaniu VAT – ocenia włoski fiskus.

Reklama

Domiar w wysokości 870 mln euro to wyliczenia włoskiej skarbówki, które obejmują należny od Mety podatek VAT za lata 2015-2021.

Reklama

Meta, świadcząc usługę dostępu do Facebooka wcale nie robi tego – wbrew swoim deklaracjom – bezpłatnie, lecz pobiera opłatę przez gromadzenie danych użytkowników; właśnie dlatego koncern powinien płacić VAT, czyli podatek od towarów i usług.

Czytaj też

Jaką wartość mają nasze dane?

Serwis VATCalc przypomina, że włoski fiskus doszedł do takich wniosków po dochodzeniu, które wszczęto w Mediolanie na wniosek Prokuratury Europejskiej (EPPO).

Reklama

Orzeczenie wydano na podstawie uznania, że dane użytkowników Facebooka mogą być podstawą do opodatkowania w przypadku ich wykorzystania przez Metę jako środka płatniczego uprawniającego do dostępu do usługi, jaką jest Facebook.

Tu jednak pojawiają się pytania – jak określić wartość finansową danych? Jeśli nie da się tego zrobić – VAT się nie należy. Inną zagwozdką jest ta dotycząca faktycznego wykorzystania (a więc konsumpcji) danych użytkowników i tego, czy Włochy mają prawo uznać tu możliwość swoich organów do obłożenia tego procesu opodatkowaniem.

Czytaj też

Facebook nie jest za darmo

Niezależnie od tego, jak dalej potoczą się kwestie związane ze ściągnięciem z Mety wyliczonej przez włoskiego fiskusa należności, istotną sprawą jest orzeczenie włoskich organów, które oceniają jednoznacznie – dostęp do Facebooka nie jest dla użytkowników tego portalu darmowy, a dane osobowe stanowią faktyczną zapłatę za usługę świadczoną przez Metę.

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].

Reklama

Komentarze

    Reklama