Biznes i Finanse

Czy metawersum to kolejna rosnąca bańka? Analitycy studzą zapędy inwestorów

Fot. geralt / Pixabay

Większość projektów biznesowych związanych z metawersum do 2025 roku będzie martwa – oceniają analitycy, którzy wskazują, że co prawda rynek tej technologii będzie nabierał wartości, to jednak nowy, wspaniały cyfrowy świat nie musi okazać się niczym więcej, jak kolejną nadmuchaną bańką inwestycyjną.

Analitycy firmy Canalys oceniają, że metawersum to kolejne nadmuchane niezwykłą popularnością pojęcie, które nie przełoży się na realną wartość biznesową i inwestycyjną.

Zdaniem szefa zespołów analitycznych tej firmy Matthew Balla, „dziesiątki miliardów dolarów już zostały zainwestowane (w rozwój metawersum – red.), jednak barometrem postępu są w tym wypadku koszty i opóźnienia".

Czytaj też

Kryzys nie sprzyja wizjonerstwu

W opinii Balla, którego cytuje serwis The Register, świat wkracza obecnie w czas trudności ekonomicznych i globalny kryzys, czego przejawem są kłopoty finansowe dotykające nie tylko firmy, ale i zwykłe gospodarstwa domowe.

„Żyjemy w czasie kryzysu kosztów życia, ludzie mają problemy w realnym świecie, trudno więc aby inwestowali w świat wirtualny, nieruchomości i NFT w nim" – dodał analityk.

Jego zdaniem metawersum będzie sprowadzało się w najbliższych latach do rozrywki – gier i materiałów dla dorosłych, które w tej rzeczywistości będą mogły uzyskać znacznie inny wymiar. Nie ma tam jednak perspektyw biznesowych.

Czytaj też

Nie ma konsensusu, są spekulacje

W metawersum, jak przypomina The Register, inwestują obecnie wszystkie wielkie firmy technologiczne, takie jak Microsoft, Meta, Google, Nvidia, Apple i Autodesk.

Firma McKinsey ocenia, że nakłady finansowe spożytkowane na rozwój metawersum od 2021 roku to 177 mld dolarów. Zdaniem tej spółki, do 2030 roku rynek metawersum będzie wart nawet 5 bilionów dolarów. Jeszcze wyżej wyceniają go analitycy banku Citi – ich zdaniem wartość rynku metawersum do 2030 roku uplasuje się pomiędzy 8 bilionów a 13 bilionów dolarów.

Nie ma jednak konsensusu analitycznego co do tego, jaka będzie realna wartość metawersum dla biznesu.

Związany z firmą Gartner analityk Marty Resnick twierdzi, że przedsiębiorstwa wielu branż będą musiały rozwinąć i ulepszyć swoje modele biznesowe na nieznane wcześniej sposoby, przechodząc z działalności cyfrowej do działalności w metawersum (ma ono łączyć świat realny i wirtualny).

Czytaj też

Za wcześnie na pewność inwestorów

Ostrzegł jednak, że „jest zbyt wcześnie, aby wiedziec, które inwestycje okażą się sensowne w długim terminie". Jak wskazał, menedżerowie produktu powinni wykorzystać swój czas na naukę, eksplorację i przygotowanie się do rzeczywistości, w której metawersum istnieje, po to, aby ich firmy mogły zachować konkurencyjność.

Zdaniem Balla natomiast, większość projektów związanych z biznesem w metawersum będzie martwa do 2025 roku.

Trudno się dziwić – po zapowiedziach Marka Zuckerberga minął rok, a metawersum w formie akceptowalnej dla szerszego grona użytkowników jak nie było, tak nie ma – są za to problemy nowego wspaniałego świata, które opisaliśmy na łamach naszego serwisu m.in. w tym tekście .

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected]

Komentarze

    Czytaj także