Biznes i Finanse
Universal Music kończy współpracę z TikTokiem. Poszło nie tylko o pieniądze
Producent muzyczny reprezentujący takich artystów jak m.in. Adele, Ariana Grande, Taylor Swift czy Harry Styles poinformował o wycofaniu swoich utworów z platformy TikTok.
31 stycznia wygasa umowa pomiędzy Universal Music Group i chińską spółką ByteDance. Wiadomo już, że współpraca nie będzie kontynuowana. Wytwórnia muzyczna na swojej oficjalnej stronie internetowej poinformowała w liście otwartym do artystów o powodach rezygnacji z TikToka.
„Sukces TikToka – podobnie, jak w przypadku innych dużych social mediów – w dużej mierze został zbudowany na muzyce naszych artystów i autorów piosenek. Żadna inna aplikacja nie zawiera jej tak dużo, jak TikTok” – czytamy w oświadczeniu, które uderza w politykę chińskiej platformy. Całość dokumentu w języku polskim jest do przeczytania tutaj.
Czytaj też
Trzy główne problemy
Na stronie Universal możemy przeczytać o trzech głównych powodach zakończenia współpracy. Chodzi o sposób wynagradzania artystów, kwestię wykorzystywania sztucznej inteligencji (o której więcej pisaliśmy w tym tekście) oraz zapewnianie bezpieczeństwa użytkownikom.
Jeśli chodzi o kwestie finansowe to Tik Tok – zdaniem Universal – zaproponował nową umowę o niższej wartości, niż ta dotychczas obowiązująca. Ponadto, stawki oferowane firmie przez inne platformy społecznościowe mają być wyższe niż w przypadku chińskiego serwisu. Kolejnym problemem zauważonym przez wytwórnie ma być fakt, że nadal pojawia się tam mnóstwo treści naruszających prawa autorskie artystów.
„TikTok próbuje budować biznes w oparciu o muzykę, jednocześnie nie płacąc za nią godziwie” – czytamy.
Czytaj też
TikTok odpowiada
TikTok ustosunkował się do zaistniałej sytuacji i przedstawił własny punkt widzenia.
„To smutne, że Universal Music Group stawia chciwość ponad interesy artystów, których reprezentuje” – napisali przedstawiciele chińskiej platformy. „Zdecydowali się zrezygnować z możliwości, które daje platforma posiadająca miliard użytkowników służąca jako bezpłatne narzędzie promocji muzycznych talentów” – podsumowali.
Najbliższe tygodnie powinny pokazać, czy opisywany rozbrat jest czymś definitywnym czy stanowi jedynie element specyficznych „negocjacji” pomiędzy spółkami.
Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].