Pojawiają się alarmujące doniesienia o zbliżającej się recesji i kryzysie gospodarczym. Jak go przejść możliwie „bezboleśnie”? Szansą jest postawienie na technologie i cyfryzację. Innowacje nie zatrzymają się, pomimo ekonomicznych „dołków” – uważają przedstawiciele biznesu.
Podczas „Młodzi@Forum”, które miało miejsce w trakcie Forum Ekonomicznego w Karpaczu przedstawiciele biznesu oraz administracji dyskutowali na temat m.in. cyfryzacji w globalnej gospodarce rynkowej.
Postęp technologiczny stanowi szansę na pobudzenie rynków i wzrost PKB. Wystarczy przytoczyć chociażby szacunki specjalistów McKinsey, które wskazują, że oparcie gospodarki na nowoczesnych technologiach w perspektywie 3 lat (do 2025 r.) może przynieść Polsce do 275 mld zł dodatkowego wzrostu PKB.
Widzimy więc, że innowacyjne rozwiązania to nie tylko poprawienie komfortu życia, podnoszenie bezpieczeństwa, ale i szansa na rozwój państwa z punktu widzenia ekonomii. W jakiś sposób zmaksymalizować ten efekt?
Gospodarczy „boom” dzięki współpracy
Theo Bertham, wiceszef ds. polityki publicznej TikToka, podkreślił znaczenie współpracy między różnymi rodzajami podmiotów. Wymienił m.in. biznes, administrację, NGOs, środowiska akademickie.
Jak dodał Jacek Łęgiewicz, dyrektor ds. publicznych w Samsungu, „w ostatnich latach stworzyliśmy system kooperacji na szeroką skalę”. Od współdziałania i wzajemnej pomocy nie da się uciec.
„Nie ma innego wyjścia niż współpraca na dużą skalę. W ten sposób działają obecnie rządy, biznes, NGOs i inne podmioty” – zaznaczył.
To, co dzieje w się w obszarze cyfryzacji w przekroju dekady, to naprawdę duża transformacja.
Jacek Łęgiewicz, dyrektor ds. publicznych w Samsungu
Jeden z przykładów szerzej opisał Maciej Nadzikiewicz ze Stowarzyszenia Wikimedia Polska. Odniósł się do kooperacji między jego organizacją a koncernem Google. „Gdy szukamy informacji na temat jakiegoś artysty, muzyka, sportowca czy kogokolwiek innego w wyszukiwarce, w wynikach wyświetla nam się po prawej stronie krótka notka z najważniejszymi danymi na jego lub jej temat” – wskazał.
To właśnie efekt współpracy na linii Wikipedia i Google. Pojawiające się w okienku informacje nie pochodzą od koncernu, lecz są udostępniane przez Stowarzyszenie.
Z kolei reprezentująca Kancelarię Premiera Kinga Niemiec potwierdziła, że rząd jest otwarty i skłonny do współpracy z podmiotami z różnych sektorów i branż. Kooperacja występuje cały czas i można zaobserwować jej efekty.
Dla potwierdzenia można przywołać przykład stworzenia i funkcjonowania mObywatela. To rozwiązanie, które jest owocem współdziałania administracji z np. sektorem finansowym.
Zdaniem Jacka Łęgiewicza z Samsunga współpraca w wielu obszarach to coś, na czym opiera się rozwój gospodarki. Dzięki niej może dojść do „boomu” ekonomicznego.
Czytaj też
Międzypokoleniowe różnice
Należy jednak mieć na uwadze, że cyfryzacja i rozwój nowoczesnych technologii nie jest w taki sam sposób postrzegany i rozumiany przez wszystkich.
Młodsze pokolenia inaczej podchodzą do świata wirtualnego niż osoby starsze. Stwierdzenie, że obecnie "dzieci rodzą się ze smartfonem w ręce" ma wymiar symboliczny – pokazuje, że najmłodsi od samego początku obcują z wirtualną rzeczywistością, w przeciwieństwie do starszych.
Dla osób bardziej dojrzałych wiekowo często to coś nowego. Z tego względu muszą dopiero nabyć wiedzę, jak się zachować, postępować w świecie internetu. Międzypokoleniowe różnice widać na wielu polach.
TikTok szansą polskiego biznesu?
Theo Bertham z TikToka przekazał w trakcie dyskusji, że platforma jego firmy jest najszybciej rozwijającą się aplikacją na świecie, zwłaszcza wśród młodych użytkowników. Trend ten występuje także w Polsce, gdzie przedsiębiorstwo obserwuje silny wzrost popularności apki.
„Użytkownicy są różni pod względem korzystania z platformy” – wskazał przedstawiciel platformy. Zaznaczył, że są takie osoby, które np. twierdzą, iż TikTok nie jest dla nich i obawiają się z niego korzystać, ponieważ... to zupełnie coś nowego, jakiś nowy wytwór technologii i cyfryzacji.
Według Theo Berthama, takie podejście to błąd i utrata szansy na rozwój. Zwłaszcza dla firm. „Za mało mniejszych przedsiębiorstw korzysta z platformy. TikTok to szansa dla polskich firm. Bycie tam aktywnym stwarza szansę na zyskanie popularności, zasięgów, a przez to nawet milionów wyświetleń nie tylko w kraju, ale i na świecie. W efekcie może wzrosnąć sprzedaż” – wyjaśnił przedstawiciel platformy.
Czytaj też
Wszystko zaczyna się wśród młodych
Oczywiście gołym okiem da się zauważyć, że rozwój nowych aplikacji, programów i innych rozwiązań jest efektem aktywności młodego pokolenia. „Każda nowa aplikacja zaczyna się od młodych ludzi. To oni są bardziej skłonni do jej pobrania i dalszego korzystania” – wyjaśnił reprezentant TikToka.
Można więc powiedzieć, że początkiem sukcesu powinno być trafienie w gusta dzieci i młodzieży, którzy napędzą popularność danej aplikacji. Nie oznacza to jednak, że to główny punkt skupienia. Rozwiązania należy dostosowywać do użytkowników, analizując ich preferencje, zachowania, trendy itd.
„Starsza generacja nie jest jak młodsza. Osoby dojrzalsze wiekowo nie reagują w taki sam sposób, jak dzieci czy młodzież” – zwrócił uwagę Jacek Łęgiewicz w trakcie dyskusji.
Jak dodał, Samsung oraz inne firmy z branży tworzą platformy w oparciu o analizę różnych grup wiekowych. Pytanie jednak, co przyniesie przyszłość.
Wyzwaniem metawersum
Sprostanie nadchodzącym wyzwaniom będzie wymagające. W następnych 10 latach można zakładać, że będziemy obserwowali rozwój metawersum, czyli koncepcji połączenia świata wirtualnego z rzeczywistym. „Wyzwania będą pochodzić z rozwoju tego obszaru” – ocenił dyrektor ds. publicznych Samsunga.
Wynika to z faktu upowszechniania się nowości jakimi są m.in. NFT czy inne cyfrowe zasoby, którymi będzie można dzielić się (sprzedawać, kupować, wymieniać) w wirtualnej rzeczywistości.
Czytaj też
Seniorzy aktywni w sieci
W tym wszystkim nie można zapominać o osobach starszych, które mają trudności z wejściem do świata cyfrowego i sprawnym funkcjonowaniu w jego ramach, a co dopiero odnalezieniu się w powstającym metawersum.
Pamela Krzypkowska, cloud solution architect w Microsoft , zauważyła, że „pchanie ludzi w świat technologii (jak to miało miejsce chociażby w trakcie pandemii, gdzie działania w trybie online zostało niejako narzucone – red.) sprawia, że ci, którzy z niej nie korzystają są często >>wykluczani<<”.
Jej zdaniem, konieczne jest zatem uczenie starszych, mniej obytych z cyfrowym światem użytkowników korzystania z dobrodziejstw nowoczesnych technologii, aby nie bali się zrobić kroku naprzód.
Zgadzając się ze swoją przedmówczynią, Kinga Niemiec wskazała, że polski rząd podejmuje szereg inicjatyw na rzecz wspierania seniorów i podnoszenia ich cyberumiejętności.
Przedstawicielka KPRM przywołała przykład m.in. powołania Cyfrowych Klubów Seniora czy inicjatyw pomagającym osobom w starszym wieku w trakcie pandemii COVID-19 (np. łatwiejsze zapisy na szczepienie online). „Chcemy, aby seniorzy byli aktywni w sieci. Zależy nam, by nauczyć ich korzystania z usług cyfrowych, których mogą używać każdego dnia” – stwierdziła Kinga Niemiec.
Internet jest obecnie wszędzie, dlatego musimy podnosić nasze cyfrowe umiejętności cały czas.
Kinga Niemiec z KPRM
Technologia receptą na kryzys
Wielu analityków wskazuje, że wkrótce nadejdzie recesja i związane z nią problemy gospodarcze. Pojawiają się opinie, że być może szansą w trakcie kryzysu może okazać się cyfryzacja i wykorzystanie nowoczesnych technologii. Co na to eksperci?
Theo Bertham z TikToka nie ma wątpliwości, że pomimo ekonomicznej zapaści, „innowacje nie zatrzymają się”. Jego zdaniem recesja nie wpłynie na procesy technologiczne, które zmieniają świat.
Kwestią kluczową jest tutaj jednak zapewnienie biznesowi odpowiednich zasobów, aby wykorzystać szanse, jakie niesie ze sobą cyfryzacja. „Musimy być cierpliwi” – podkreślił.
Z kolei Pamela Krzypkowska dodała, że jest jeszcze jeden bardzo ważny aspekt. Jej zdaniem, w czasie kryzysu muszą mieć zagwarantowane stałe zatrudnienie. Stabilizacja jest tym czynnikiem, który pozwoli przetrwać i później zniwelować skutki recesji.
Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].