Reklama

Biznes i Finanse

Meta wraca do Chin. Na razie tylko z goglami VR

Meta będzie sprzedawać w Chinach swoje gogle VR
Meta będzie sprzedawać w Chinach swoje gogle VR
Autor. Adrià García Sarceda / Unsplash

Meta wraca do Chin po 14 latach. Gogle do obsługi wirtualnej rzeczywistości koncernu Marka Zuckerberga od przyszłego roku sprzedawać będzie chiński Tencent.

Reklama

Meta podpisała umowę z chińskim gigantem gier wideo - koncernem Tencent - na sprzedaż niskobudżetowych gogli wirtualnej rzeczywistości na rynku w ChRL. Tym samym, firma Marka Zuckerberga wraca na chiński rynek po 14 latach nieobecności. Umowa ma zacząć być realizowana w drugiej części 2024 r.

Reklama

Dziennik „Wall Street Journal”, który jako pierwszy informuje o sprawie, podkreśla że sprzedaż gogli VR na chińskim rynku ma być kołem zamachowym dla popytu na te „niszowe urządzenia”. Tencent to firma, która dysponuje ogromnym zasięgiem i przebiciem rynkowym. Umowa jednak ma obecnie charakter ramowy, negocjacje w jej sprawie trwały od ubiegłego roku, a szczegółowe warunki mogą jeszcze ulec zmianom - twierdzą źródła dziennika.

Meta sprzeda gogle Chińczykom

Tencent, zanim zacznie dystrybuować gogle od Mety, musi uzyskać na to licencję ze strony chińskiego rzadu, podobnie jak na rozpowszechnianie treści, które mają być dostępne za pośrednictwem tego urządzenia. „WSJ” zwraca uwagę, że obecnie Pekin nie ma wytycznych, co do tego jak powinna być regulowana wirtualna rzeczywistość - dlatego najprawdopodobniej proces uzyskiwania tej licencji będzie wyglądał tak, jak to ma miejsce w przypadku gier wideo. Gazeta spekuluje przy tym, że sam proces uzyskiwania pozwolenia od władz może przełożyć się na opóźnienia w realizacji umowy.

Reklama

Według dziennika, Meta planuje użyć w dystrybuowanych na chińskim rynku goglach soczewek tańszych, niż te, które są stosowane w urządzeniu Quest 3, które jest ostatnim modelem wypuszczonym prze firmę na rynek. Bardziej zaawansowana niż w poprzednim modelu - Quest 2 sprzed trzech lat - ma być jednak grafika. Gogle w chińskiej dystrybucji mają być przystępne cenowo i będą także dostępne na innych rynkach niż tylko ten w ChRL - twierdzą źródła „WSJ”.

Chińskie nadzieje Mety

Tego do końca nie wiemy - jednak z informacji dzennika wynika, że Meta będzie mieć więcej udziałów w zyskach ze sprzedaży urządzeń, Tencent zaś - ze sprzedaży treści oraz usług takich jak subskrypcje oprogramowania czy gry. Poprzez gogle ma być bowiem dostępne wyłącznie oprogramowanie tej firmy.

Jednocześnie, umowa z Tencentem wynika z faktu, że popyt na urządzenia wirtualnej rzeczywistości nie wygląda tak obiecująco, jak się tego spodziewała Meta. Rynek zaczyna być nastawiony sceptycznie - choć wcześniej koncern Zuckerberga próbował już skusić klientów obniżając ceny urządzeń VR. Zainteresowanie jednak nadal spada i nic nie wskazuje na to, aby sytuacja ta miała się zmienić.

„WSJ” pisze, że liderem rynku w Chinach pozostaje ByteDance, do którego należy popularna na całym świecie platforma społecznościowa TikTok. Nawet ta spółka w ostatnim czasie zwolniła setki osób w firmie zależnej - Pico - odpowiedzialnej za produkcję gogli. Jednocześnie szef tego przedsiębiorstwa Zhou Hongwei uważa, że technologia jest po prostu we wczesnej fazie rozwoju i trzeba jeszcze poczekać, aby rynek na nią się rozwinął. Sam Tencent również znacznie ograniczył zatrudnienie w dziale technologii rozszerzonej rzeczywistości, który zajmował się też technologią VR.

Wielki powrót Zuckerberga

Meta wraca tym samym do Chin, gdzie w 2009 roku została zablokowana flagowa usługa koncernu - dostęp do portalu społecznościowego Facebook. W Chinach niedostępne są również Instagram i komunikator WhatsApp, które mają swoje rodzime odpowiedniki. Firma, o czym przypomina nowojorska gazeta, wciąż jednak na chińskim rynku zarabiała, sprzedając chińskim spółkom możliwość docierania do użytkowników swoich usług. Zuckerberg od kilku lat próbował przyciągnąć zainteresowanie i zjednać przychylność Chińczyków. Jego firma pozostaje też liderem segmentu gogli VR w perspektywie globalnej - w drugim kwartale 2023 r. kontrolowała 50 proc. rynku.

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].

Reklama

Komentarze

    Reklama