Biznes i Finanse
Lex Netflix w Szwajcarii. Czy serwisy streamingowe będą współfinansować lokalnych twórców?
W niedzielę Szwajcaria w ogólnokrajowym referendum zdecyduje, czy serwisy streamingowe, takie jak Netflix, będą musiały inwestować w kraju 4 proc. swoich przychodów we wsparcie lokalnej produkcji filmowej. Czy szwajcarskie „Lex Netflix” ustanowi precedens w Europie?
Wyniki referendum w sprawie serwisów streamingowych mają być wiążące. W zależności od decyzji wyborców, firmy takie jak Netflix mogą zostać zobowiązane do przeznaczania 4 proc. swoich przychodów na współfinansowanie lokalnych produkcji filmowych oraz do dbania, aby 30 proc. ich oferty stanowiły filmy i seriale produkowane w Europie.
Groźba podniesienia cen i zawężenia oferty?
Serwisy streamingowe i krytycy rozwiązania proponowanego przez Szwajcarów twierdzą, że jeśli referendum istotnie zobowiąże serwisy streamingowe do opisanych wcześniej działań, to przede wszystkim ceny świadczonych przez nie usług wzrosną. Zawężona zostanie również oferta dostępna dla widzów, którzy utracą dostęp do szerokiego wachlarza globalnych produkcji - twierdzą firmy.
Czytaj też
Cytowany przez agencję Reutera rzecznik Netfliksa powiedział, że spółka ma "szacunek do demokratycznych decyzji Szwajcarów" i "oczekuje na wynik referendum". Jednocześnie, przedstawiciel tej platformy zaznaczył, że jako Netflix nie brała ona udziału w debacie nad tym, czy referendum to jest potrzebne i ma się odbyć, czy nie.
Nie tylko Szwajcaria
Podobne plany, obejmujące zmuszenie firm streamingowych do zaangażowania w finansowe wsparcie lokalnej produkcji filmowych, mają również inne kraje.
Czytaj też
Wprowadzenie zbliżonych regulacji rozważają Włochy, które chcą, aby kwota przeznaczana na wsparcie rodzimych twórców wynosiła 20 proc., a także Hiszpania, gdzie ma ona plasować się na wysokości 5 proc. przychodów serwisów streamingowych.
Francja wprowadziła rozwiązania zbliżone do tych, o które swoich obywateli chce zapytać Szwajcaria, już dawno temu, zobowiązując platformę Canal Plus do dzielenia się przychodami z lokalną branżą filmową. Firma musi przekazywać na ten cel 26 proc. swoich przychodów.
Chcemy być także bliżej Państwa – czytelników. Dlatego, jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected]. Przyszłość przynosi zmiany. Wprowadzamy je pod hasłem #CyberIsFuture.