Reklama

Biznes i Finanse

Google wycofuje się z projektu okularów do obsługi AR. To już trzeci raz

Autor. Thomas Hawk / Flickr

Google wycofuje się - już po raz trzeci - z prac nad okularami do obsługi AR (rozszerzonej rzeczywistości). Projekt Iris nie będzie już kontynuowany - firma natomiast ma skoncentrować się na produkcji oprogramowania dla AR.

Reklama

Okulary obsługujące rozszerzoną rzeczywistość (AR) to niespełniona ambicja Google'a, którą możemy datować na 2012 rok, kiedy firma zapowiedziała, iż pracuje nad słynnymi Okularami Google (Google Glass). Gadżet miał być produktem, który w przyszłości według spółki rzuciłby wyzwanie smartfonom i wszystkie funkcje, które na nich wykonujemy, przenieść bezpośrednio i literalnie - w pole naszego widzenia.

Reklama

Początkowo, produkt miał pokazać się na rynku jeszcze w tym samym roku, później jednak jego premierę przełożono na 2013 r. Okulary nigdy się nie przyjęły - już dwa lata później, w 2015 r., zakończono ich dystrybucję w podstawowej wersji, a w wersji Enterprise - w marcu tego roku . Gadżet budził kontrowersje - od obaw o prywatność, po kwestię rosnącego uzależnienia od rozwiązań technologicznych.

Projekt Iris

Projekt Iris to kolejne podejście Google'a do okularów rozszerzonej rzeczywistości, które szersze światło zyskało w styczniu 2022 r. przez doniesienia serwisu Verge. Wówczas źródła zbliżone do firmy przekazały informacje, że nowe okulary mają być wyposażone w zewnętrzne kamery, a przetwarzanie grafiki ma odbywać się w chmurze, a cała technologia będzie bezprzewodowa.

Reklama

Prototypy przypominały gogle narciarskie , a niektóre media informowały, że fizyczny produkt ma być rezultatem współpracy pomiędzy Google, Samsungiem i Qualcommem. Oficjalnie w końcu Projekt Iris został zapowiedziany przez giganta w lutym 2023 r.

Wygaszenie

Serwis Ars Technica podaje, że zaledwie kilka miesięcy później projekt został odłożony na półkę. Sprawa nie jest bez związku ze zwolnieniami i restrukturyzacją firmy, a także pojawieniem się ostrej konkurencji na rynku - jak tej ze strony Apple'a, o której pisaliśmy tutaj .

Głosy z wnętrza firmy wskazują, że problemem była również polityka korporacyjna koncernu, który ciągle zmieniał strategię odnośnie produktu, co przekładało się na rosnącą frustrację ze strony pracowników, niepewnych tego, w jakim kierunku zmierzać będzie ich działanie.

Odwrót w stronę oprogramowania

Google, zamiast fizycznego produktu, ma skupić się na rozwoju oprogramowania dla rozszerzonej rzeczywistości i postawić na rozwój całej platformy software'owej, która w przyszłości mogłaby stać się odpowiednikiem Androida dla AR. Pozwoli to na monetyzację i nawiązanie licznych współprac - bez konieczności inwestycji w kosztowną technologię produktu fizycznego, która wcale nie daje obecnie pewności rentowności na przyszłość.

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].

Reklama

Komentarze

    Reklama