Reklama

Biznes i Finanse

Dell ukarany przez UOKiK

Dell laptop
Laptop firmy Dell.
Autor. Pxhere/CC0

Po trwającym dwa lata postępowaniu Dell został zobowiązany do zmiany systemu sprzedaży. Firma otrzymała także karę pieniężną za podanie nieprawdziwych informacji prezesowi UOKiK.

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) Tomasz Chróstny wszczął postępowanie antymonopolowe przeciwko spółce Dell w 2022 roku. Firma była podejrzana o zawarcie porozumienia ograniczającego konkurencję z hurtowymi dystrybutorami i autoryzowanymi sprzedawcami. O sprawie pisaliśmy w CyberDefence24.pl.

14 października br. postępowanie zakończyło się ugodową decyzją, jednak firma technologiczna nie uniknęła kary.

Czytaj też

Reklama

Czego dotyczyła sprawa?

Sprawa dotyczyła sprzedaży produktów infrastruktury informatycznej marki Dell do przedsiębiorstw i instytucji, w tym poprzez zamówienia publiczne – czytamy w komunikacie opublikowanym przez UOKiK.

Przedmiotem sprzedaży były gotowe produkty IT, takie jak komputery, laptopy, urządzenia peryferyjne (np. myszki), serwery, pamięci masowe, macierze dyskowe, a także usługi IT, m.in. chmurowe i związane z ochroną danych.

Czytaj też

Reklama

System sprzedaży Dell

Prezes UOKiK zakwestionował model sprzedaży oparty na rejestracji transakcji przez autoryzowanych sprzedawców.

W ramach tego systemu, jeśli sprzedawca zgłosił potencjalną transakcję z określonym klientem, Dell mógł blokować możliwość złożenia konkurencyjnej oferty przez innych sprzedawców.

Taka praktyka mogła stanowić niedozwolony podział rynku poprzez przypisanie konkretnych sprzedawców do danej transakcji. W efekcie przedsiębiorstwa i instytucje mogły zostać pozbawione możliwości zakupu sprzętu marki Dell w atrakcyjniejszych warunkach cenowych czy technologicznych.
UOKiK

Czytaj też

Reklama

Decyzja UOKiK

Sprawa była szczególnie złożona, ponieważ transakcje obejmowały dostawę skomplikowanych, indywidualnie dopasowanych rozwiązań IT. To z kolei sprawiało, że sprzedawcy często musieli zwracać się do firmy o wsparcie.

W wyniku decyzji UOKiK, Dell został zobowiązany do zmiany swojego modelu sprzedaży.

Zgodnie z nowymi zasadami, wielu autoryzowanych sprzedawców będzie mogło ubiegać się o podpisanie umowy z klientem końcowym bez konieczności informowania o tym Dell lub bez podawania nazwy klienta.

UOKiK zajął się też systemem rabatowym przedsiębiorstwa. Zniżki oferowane przez Dell będą dostępne dla co najmniej trzech sprzedawców. Dodatkowe rabaty mogą zostać przyznane na pisemny wniosek klienta końcowego lub na podstawie „wysiłków przedsprzedażowych”.

Działania podjęte przez Urząd mają umożliwić konkurencję wielu sprzedawców i tym samym zwiększyć wybór dla klienta.

Czytaj też

Kara za wprowadzenie w błąd

Firma została też ukarana przez Prezesa UOKiK grzywną w wysokości 6 milionów złotych za podanie nieprawdziwych informacji w trakcie postępowania.

Jak pisze UOKiK, Dell trzy razy skłamał w odpowiedziach na pytania dotyczące przedsiębiorców, którzy ubiegali się o oferty dla tego samego klienta, ale nie otrzymali od firmy żadnych informacji.

Czytaj też

Dell o „nieznacznej modyfikacji systemu”

Przedsiębiorstwo odniosło się do decyzji Prezesa UOKiK w oświadczeniu.

„Firma Dell, w drodze porozumienia z Prezesem UOKiK, zobowiązała się do nieznacznej modyfikacji swojego systemu rejestrowania przez Partnerów prospektów handlowych. Jesteśmy głęboko przekonani, że nasz model dystrybucji jest zgodny ze wszystkimi polskimi i europejskimi wymogami prawnymi” - przekazano redakcji PAP.

Firma zapewniła, że „w pełni współpracowała z Prezesem UOKiK od kwietnia 2019 r. i dołożyła wszelkich starań, aby znaleźć i udostępnić organowi całą powiązaną ze sprawą dokumentację oraz udzielić wszelkich żądanych wyjaśnień”.

Zweryfikowaliśmy dziesiątki tysięcy dokumentów, bardzo wiele z nich przekazaliśmy Prezesowi UOKiK. Proaktywnie oferowaliśmy również dalszą pomoc i dodatkowe informacje. Mimo tego, Prezes UOKiK zdecydował o nałożeniu na firmę kary pieniężnej. Analizujemy uzasadnienie tej decyzji Prezesa UOKiK.
Firma Dell dla PAP-u

Decyzja UOKiK o nałożeniu kary, podobnie jak decyzja o zmianie modelu sprzedaży, nie jest prawomocna i przysługuje od niej odwołanie do sądu.

Jeśli Dell się na to nie zdecyduje, ma 6 miesięcy na wprowadzenie nowych zasad, od momentu uprawomocnienia się decyzji.

/ MBL

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].

Źródło:PAP / CyberDefence24
Reklama

Komentarze

    Reklama