Reklama

Polityka i prawo

Handel fałszywymi recenzjami. UOKiK upomina kolejną firmę

Prezes UOKiK przygląda się procederowi wystawiania nieuczciwych recenzji w sieci
Prezes UOKiK przygląda się procederowi wystawiania nieuczciwych recenzji w sieci
Autor. Towfiqu barbhuiya/Unsplash

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów po raz kolejny przygląda się nieuczciwemu procederowi wystawiania nieprawdziwych ocen w internecie. Która firma tym razem znalazła się na celowniku UOKiK?

Reklama

Wraz z rozwojem rynku e-commerce rośnie znaczenie ocen wystawianych w sieci danemu produktowi. Wszak to właśnie rekomendacje i opinie niejednokrotnie przekładają się na zwiększone zainteresowanie usługą czy towarem, a to ma z kolei proste przełożenie na zwiększoną sprzedaż i wyższe zyski.

Reklama

Niestety, w pogoni za wzrostami część firm decyduje się pójść na skróty, podejmując kroki nie do końca uczciwe i korzystając z usług podmiotów specjalizujących się w masowym tworzeniu pozytywnych ocen. Problem polega na tym, że są to recenzje wystawiane bez uprzedniego sprawdzenia i przetestowania opiniowanych materiałów oraz - zwykłe oszustwo.

Czytaj też

Dobrą ocenę sprzedam

Tym razem firmą, co do której zastrzeżenia ma Prezes UOKiK okazała się być spółka Best-Review. Z informacji podanych na stronie Urzędu wynika, że firma publikowała fałszywe recenzje określonych produktów, a czyniła to na dwa sposoby.

Reklama

Rozszerzona „usługa” polegała na publikacji opinii, a druga - prostsza - na zaznaczeniu oceniających „gwiazdek”. W tym pierwszym przypadku opisywany proceder był o tyle naganny, że recenzje potrafiły być „twórczością” podyktowaną przez kupujących usługę. Jak czytamy na stronie UOKiK, wykupione opinie znajdowały się na portalach takich jak: znanylekarz.pl, opineo.pl, wakacje.pl czy Trip Advisor. Miejscem publikacji był również Facebook.

Czytaj też

Podwójna nieuczciwość

Przyglądając się nieuczciwej działalności poszczególnych firm, warto zwrócić uwagę na podwójnie negatywny charakter opisywanych poczynań. Z jednej strony mowa tu o świadomym wprowadzaniu konsumentów w błąd, a z drugiej strony mamy tu do czynienia z postępowaniem uderzającym w uczciwych sprzedawców, którzy opierają swoją działalność o realne oceny.

„Zamieszczanie fałszywych lub zniekształconych opinii jest prawnie zakazane i działa nie tylko na niekorzyść konsumentów, ale również uczciwych przedsiębiorców” – stwierdził Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Firmie Best-Review może grozić nawet 10 proc. rocznego obrotu.

Czytaj też

Nie pierwszy taki przypadek

Opisywane dochodzenie UOKiK nie jest pierwszym przypadkiem, kiedy Urząd piętnuje handel recenzjami w sieci. O problemie pisaliśmy kilkakrotnie na łamach CyberDefence24. W lutym br. opisywaliśmy przykład Agencji City Damian Trzciński, która za podobną działalność została ukarana karą wynoszącą 40 tysięcy złotych.)

W kontekście fałszywych recenzji nie można zapominać o sztucznej inteligencji. W tym tekście pisaliśmy o tym, jak AI może utrudnić walkę z tym zjawiskiem.)

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na:\*[email protected].\*

Reklama

Komentarze

    Reklama