Armia i Służby
Żołnierze mogą używać ChatGPT? MON mówi wprost
Czy Ministerstwo Obrony Narodowej i jednostki podległe posiadają regulacje lub rekomendacje dotyczące korzystania z chatbotów, takich jak ChatGPT czy systemy innych firm? Zdecydowaliśmy się o to zapytać.
Na łamach CyberDefence24.pl opisywaliśmy przykład pracowników australijskiego Departamentu Obrony, którzy używali chatbota OpenAI „tysiące razy” bez zgody. Komputery i smartfony należącego do australijskiego resortu między 1 grudnia 2022 roku a 30 czerwca 2023 roku łączyły się z domeną OpenAI(.)com - według źródeł dziennikarzy - dokładnie 5630 razy.
Czytaj też
MON: korzystanie z chatbotów niemożliwe
Wiele razy pisaliśmy na łamach CyberDefence24.pl o przetwarzaniu danych przez chatboty, ryzyku ich wycieku, naruszenia prywatności oraz o tym, że zarówno osoby prywatne, jak i pracownicy korzystający z tego typu systemów powinni uważać na to, jakie dane do nich wprowadzają. Z prostej przyczyny: jeśli są to np. dane osobowe czy dane poufne firmy, to „oddajemy je” za darmo temu modelowi językowemu, który będzie je nie tylko gromadził, ale - co więcej - będzie je przetwarzał, by się na nich uczyć i by dalej generować (w założeniu) bardziej sprawdzone odpowiedzi.
W odniesieniu do przypadku z Australii zdecydowaliśmy się zapytać Ministerstwo Obrony Narodowej, jakie jest podejście instytucji do korzystania z takich systemów, jak ChatGPT.
Czy pracownicy cywilni, ale przede wszystkim wojskowi podlegający MON mogą korzystać z tego typu rozwiązań oraz czy dostęp do nich jest/nie jest blokowany?
Wydział Prasowy Centrum Operacyjnego Ministra Obrony Narodowej odpowiedział nam, że „w systemach przetwarzających informacje niejawne wykorzystanie takich narzędzi jak ChatGPT jest niemożliwe”.
Czytaj też
Prace nad własnym systemem
Jak dodano, w Dowództwie Komponentu Wojsk Obrony Cyberprzestrzeni trwają jednak prace nad stworzeniem bezpiecznych rozwiązań (izolowanych od Internetu i usług chmurowych), wykorzystujących sztuczną inteligencję do transkrypcji, translacji i analitycznego przetwarzania danych w systemach niejawnych - dowiedział się serwis CyberDefence24.pl.
Czytaj też
OpenAI a prywatność
Pod koniec kwietnia br. informowaliśmy o tym, że firma OpenAI ogłosiła zmianę w sposobie zarządzania danymi, generowanymi w ramach wymiany zapytań z ich czatbotem. Isntieje możliwość wyłączenia historii konwersacji w ChatemGPT. Rozmowy rozpoczęte w czasie wyłączonej funkcji „historia czatu” mają nie być używane do trenowania i ulepszania ich modeli. Nie są też wyświetlane na pasku bocznym historii.
Czytaj też
Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].