Reklama

Ukraińcy w rękach policji. Prali pieniądze z oszustw

polska policja CBZC
Autor. Polska Policja 🇵🇱 (@PolskaPolicja)/X

Funkcjonariusze policji zatrzymali 6 Ukraińców zamieszanych w pranie pieniędzy pochodzących z oszustw na pracownika banku. W toku śledztwa ustalono, że w proceder zamieszanych jest więcej osób. Zachowajmy czujność.

Na naszych łamach regularnie informujemy o kolejnych metodach oszustów, którzy na różne sposoby próbują nas podejść i skłonić do np. przekazania pieniędzy i/lub danych. Choć nie brakuje im kreatywności, wciążjednym z najpopularniejszych i przynoszących efekty sposobów jest metoda „na pracownika banku”.

Sprawcy wykorzystują zaufanie do instytucji finansowych i ich społeczny odbiór, aby uśpić czujność potencjalnych ofiar, a następnie nakłonić do spełnienia żądań. W tym celu stosują metody socjotechniczne.

Czytaj też

Reklama

Prosty schemat oszustwa

Przykładowo, przekonują rozmówców, że ich środki są zagrożone i konieczne jest albo ich przekazanie wskazanym osobom albo przelanie na określony rachunek. A to wszystko wykorzystując wizerunek i zaufanie do banków.

W praktyce oszczędności ofiar trafiają do kieszeni oszustów. „Ludzie tracą setki tysięcy złotych” – zwraca uwagę Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości

Czytaj też

Reklama

Policja na tropie przestępców

Jego funkcjonariusze działają, aby wyłapywać sprawców. W ostatnim czasie w ich ręce wpadło 6 osób podejrzanych o pranie pieniędzy pochodzących z oszustw właśnie na „pracownika banku”. To 3 mężczyzn i 3 kobiety narodowości ukraińskiej, którzy działali wspólnie oraz w porozumieniu z innymi osobami. 

Do ich zadań należało wypłacanie pieniędzy z bankomatów na terenie całej Polski. Straty sięgają minimum 160 tys. zł.

„W sumie w tej sprawie ustalono już 8 podejrzanych, którzy usłyszeli zarzuty” – podaje CBZC.

Czytaj też

Reklama

Zadbajcie o swoje bezpieczeństwo

Pamiętajcie, aby w przypadku otrzymania alarmującego telefonu od pracownika banku, zachować zdrowy rozsądek i opanować emocje. Nie należy działać pod wpływem impulsu. 

Kluczowe jest zweryfikowanie osoby dzwoniącej. Można to zrobić w łatwy sposób – wystarczy rozłączyć się i skontaktować z oficjalną infolinią instytucji finansowej, skorzystać z aplikacji bankowej lub udać się bezpośrednio do oddziału. 

Pracownik banku nigdy nie będzie prosił nas o podanie wrażliwych danych, jak np. loginów i haseł, bądź też naciskał na zrobienie przelewu na inne konta.

Czytaj też

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na:[email protected].

Reklama
Reklama

Operacje Wojska Polskiego. Żołnierze do zadań dużej wagi

Materiał sponsorowany

Komentarze

    Reklama