Reklama

Armia i Służby

Rewolucja z numerem alarmowym. Służby namierzą lokalizację telefonu

Usługa AML ma pomóc w szybszym ratowaniu życia dzwoniącego na numer alarmowy
Usługa AML ma pomóc w szybszym ratowaniu życia dzwoniącego na numer alarmowy
Autor. www.lpr.com.pl

Ministerstwo Cyfryzacji we współpracy z Urzędem Komunikacji Elektronicznej (UKE) pracuje nad uruchomieniem usługi Advance Mobile Location (AML). Pomoże w lokalizacji osoby, która dzwoni na numer alarmowy i ma problem z określeniem lokalizacji. To sprawi, że reakcja służb będzie znacznie szybsza.

Jak informowaliśmy na łamach CyberDefence24, wdrożenie usługi AML przewiduje Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady, ustanawiająca Europejski Kodeks Łączności Elektronicznej (EKŁE). Z kolei wdrożenie Dyrektywy EKŁE - i tym samym usługi AML w Polsce - przewiduje projekt konsultowanego aktualnie Prawa komunikacji elektronicznej i ustawy wprowadzającej.

Usługa Advance Mobile Location (AML) umożliwi lokalizację naszego telefonu, jeśli jesteśmy w stanie zagrożenia i wzywamy pomoc (np. TOPR, GOPR, pogotowie, straż itd.).

Usługa będzie działała, kiedy wybierzemy numer alarmowy (np. 112, 997, 998, 999) i będzie dostępna automatycznie dla wszystkich dzwoniących ze smartfonów (z systemem Android, iOS).

Rozwiązanie ma znacznie skrócić czas reakcji służb i umożliwić dotarcie do osób potrzebujących pomocy, które nie są w stanie określić, gdzie się znajdują. Co istotne, dane lokalizacyjne w ramach usługi AML mają być przekazywane tylko służbom ratunkowym i tylko w związku z akcją ratunkową.

Czytaj też

Reklama

Ruszają prace nad AML

Jak teraz informuje Ministerstwo Cyfryzacji, ruszyły prace nad uruchomieniem w Polsce usługi Advance Mobile Location (AML) we współpracy z Urzędem Komunikacji Elektronicznej (UKE).

Dzięki temu, określenie lokalizacji osoby dzwoniącej na numery alarmowe będzie znacznie łatwiejsze, co przyczyni się do skuteczniejszego ratowania ludzkiego życia.

Reklama

Jak działa usługa Advance Mobile Location?

Usługa AML działa, kiedy osoba potrzebująca pomocy dzwoni na numer alarmowy. Wtedy automatycznie się aktywuje i przesyła służbom informacje o dokładnej lokalizacji telefonu komórkowego. Wysyłane dane są bardzo precyzyjne: zakładają dokładność do 5 metrów na zewnątrz i średnio 25 metrów w pomieszczeniach.

Ta technologia jest wspierana przez różne systemy operacyjne i operatorów sieci komórkowych na całym świecie, a według Komisji Europejskiej umożliwia to reakcję służb w ciągu średnio 30 sekund. Advance Mobile Location została wdrożona już w większości krajów Unii Europejskiej: Belgii, Chorwacji, Danii, Estonii, Finlandii, Francji, Niemczech, Grecji, Węgrzech, Islandii, Irlandii, Łotwie, Litwie, Mołdawii, Holandii, Norwegii, Rumunii, Słowenii, Słowacji, Szwecji i Wielkiej Brytanii oraz częściowo w Austrii (tylko na urządzeniach z OS Android).

Czytaj też

Reklama

Prywatność i bezpieczeństwo

Resort cyfryzacji zaznacza, że AML szanuje zasady prywatności i bezpieczeństwa - dane lokalizacyjne są udostępniane wyłącznie w trakcie połączenia głosowego (kilkukrotnie w trakcie trwania rozmowy) i tylko podczas wybierania numeru alarmowego.

Dane lokalizacyjne są przechowywane przez określony czas i będą udostępniane służbom ratunkowym tylko w czasie trwania połączenia głosowego, następnie są trwale usuwane.

Uruchomienie wszystkich funkcjonalności AML jest planowane w Polsce na 2027 r.

Czytaj też

/NB

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].

Reklama
Reklama

Komentarze