Reklama

Armia i Służby

Flagowe ćwiczenia NATO. Aktywny udział Polski

cyber coalition 2016
Zdjęcie holenderskiego żołnierza z Cyber Coalition 2016.
Autor. SHAPE NATO/Flickr/Domena publiczna

NATO-owskie ćwiczenia Cyber Coalition to jedne z ważniejszych wydarzeń dla Polski pod kątem budowy i rozwijania zdolności do prowadzenia działań w cyberprzestrzeni. Inicjatywa ma szczególne znaczenie dla Dowództwa Komponentu Wojsk Obrony Cyberprzestrzeni.

Reklama

Jak informowaliśmy na łamach naszego serwisu, pierwsza edycja Cyber Coalition miała miejsce w 2008 roku. Na przestrzeni lat wydarzenie urosło do rangi jednej z największych tego typu inicjatyw na świecie. To flagowy projekt NATO, z którego korzystają wszystkie państwa członkowskie i partnerskie. Beneficjentem jest również Polska. 

Reklama
Ćwiczenie Cyber Coalition jest prowadzone na bazie infrastruktury estońskiego środowiska wirtualnego (Cyber Range - CR14) w Tallinnie. Narodowe zespoły uczestniczą w ćwiczeniu głównie zdalnie (ze swoich krajów), natomiast mała grupa kierowania i oceny ćwiczenia znajduje się w Estonii, zbierając i analizując pozyskane informacje.
Dowództwo Komponentu Wojsk Obrony Cyberprzestrzeni
Reklama
    Reklama

    Budowa cyberobrony w praktyce

    Reklama

    Z założenia inicjatywa ma wzmocnić zdolność Sojuszu do odstraszania, kolektywnej obrony przed cyberzagrożeniami i ich przeciwdziałania. Odbywa się to poprzez doskonalenie kooperacji, budowę zaufania oraz rozwijania prowadzenia wspólnych cyberoperacji.

    Dowództwo Komponentu Wojsk Obrony Cyberprzestrzeni (DKWOC) wskazuje na 3 główne cele ćwiczeń Cyber Coalition: 

    Reklama
    1. Sprawdzenie istniejących mechanizmów wymiany informacji w domenie cyberprzestrzeni pomiędzy NATO, Sojusznikami i partnerami.
    2. Wzmacnianie zdolności Sojuszników do prowadzenia operacji w cyberprzestrzeni poprzez współdzielenie informacji o potencjalnych zagrożeniach, a także zarządzanie procesem obsługi incydentów w cyberprzestrzeni.
    3. Gromadzenie doświadczeń w celu definiowania nowych wymagań dla szkoleń i treningów oraz rozwoju poszczególnych zdolności w cyberprzsestrzeni.
    Reklama

    Warto podkreślić, że inicjatywa każdego roku angażuje ok. 1000 specjalistów z 30 państw członkowskich NATO, a także krajów partnerskich i UE. 

    „Ćwiczenie zapewnia unikatową możliwość sprawdzenia przez Sojusz działań w cyberprzestrzeni, jakie należy zrealizować na wielu płaszczyznach" – tłumaczą polskie cyberwojska dla naszego portalu. 

    Reklama
      Reklama

      Jedno z najważniejszych ćwiczeń dla Polski

      Reklama

      Przypomnijmy, że najnowsza odsłona ćwiczeń rozpoczęła się 28 listopada i potrwa do jutra (tj. 2 grudnia br.) w Tallinie. 

      Sojusznicze Dowództwo ds. Transformacji (ACT) podaje, że trwające zmagania opierają się na „ambitnych, realistycznych scenariuszach". Mają pomóc jednostkom odpowiedzialnym za cyberobronę w przygotowaniu się na wyzwania występujące w cyberprzestrzeni.

      Reklama

      W ćwiczeniach uczestniczy Polska. Koordynację nad środowiskiem cyberbezpieczeństwa RP w ramach inicjatywy sprawuje Dowództwo Komponentu Wojsk Obrony Cyberprzestrzeni (DKWOC). Udział w takim wydarzeniu ma niebagatelne znaczenie dla naszego kraju. 

      „Jest ono (Cyber Coalition – red.) jednym z ważniejszych wydarzeń dla zdolności RP do prowadzenia działań w cyberprzestrzeni, szczególnie w perspektywie budowy i rozwoju zdolności nowoczesnych Wojsk Obrony Cyberprzestrzeni" – wskazują polskie cyberwojska w materiale przesłanym naszej redakcji. 

      Reklama

      DKWOC podkreśla, że nasz kraj jak i pozostali członkowie Sojuszu priorytetowo traktują narodowe zdolności z zakresie cyberobrony. NATO pomaga je rozwijać i udoskonalać poprzez takie inicjatywy jak Cyber Coalition. 

        Podstawa dla rozwoju cyberwojsk

        Dla Polski udział w inicjatywie niesie ze sobą szereg korzyści. Poza umacnianiem relacji z sojusznikami, budowaniem zaufania i rozwijaniem współpracy, należy zwrócić uwagę na cenne doświadczenie. To ono przyczynia się do podnoszenia poziomu cyberobrony i cyberbezpieczeństwa naszego kraju. 

        Reklama
        Pojawienie się zagrożeń w konflikcie w cyberprzestrzeni (jak i z jej wykorzystaniem) zmusza zmiany w zakresie polityk, strategii, koncepcji, doktryn, procedur, a także kształtowania zdolności oraz pozyskiwania zasobów kadrowych do sprostania obecnym i przyszłym wyzwaniom. Cyber Coalition dostarcza platformę do doskonalenia tego typu działań, również w ramach prowadzenia zaplanowanych eksperymentów.
        Dowództwo Komponentu Wojsk Obrony Cyberprzestrzeni
        Reklama

        Zaangażowanie w ćwiczenia przekłada się na rozwój DKWOC i daje gwarancję na pomyślną realizację zadań oraz skuteczne pokonywanie wyzwań, a także minimalizację ryzyka (zapobieganie zagrożeniom). 

          Wojna za wschodnią granicą

          W chwili obecnej wartość bezpieczeństwa narodowego jest szczególnie widoczna. Wojna w Ukrainie dobitnie pokazuje, że we współczesnym świecie konflikt prowadzony jest nie tylko w tradycyjnych domenach – ląd, powietrze, morze, kosmos – ale również w cyberprzestrzeni. 

          Reklama

          Polska jako bliski partner Kijowa jest jednym z celów rosyjskich grup hakerskich. Potwierdzeniem tego są powtarzające się ataki typu DDoS (na m.in.  Senat, IPN, Policję) oraz inne próby wrogich działań. Nie jest tajemnicą, że liczba cyberataków wymierzonych w nasz kraj wzrosła do stanu sprzed rosyjskiej inwazji na Ukrainę. 

          Ponadto, należy pamiętać, że cyberprzestrzeń nie ma granic, a więc incydenty mogą rozlewać się na poszczególne kraje, co pokazała chociażby sprawa NotPeyta.

          Reklama
            Reklama

            Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].

            Reklama
            Reklama

            Jak odkryto blokady w pociągach Newagu?

            YouTube cover video

            Komentarze

              Reklama