Zobacz także: CYBER TV
Jowita Michalska: Kreatywność jest zawsze kompetencją przyszłości | Pułapki sieci
„We współczesnym świecie jest tak dużo nowych wyzwań, że ceniona jest potrzeba większego eksperymentowania, wypływania na głębokie wody. Kreatywność wymaga też większej odwagi” – mówi Jowita Michalska z Digital University w nowym odcinku programu „Pułapki sieci”.
Czym są kompetencje przyszłości i jakie cechy będą szczególnie cenione przez pracodawców za kilka lub kilkanaście lat? Na czym polegają kompetencje cyfrowe? Dlaczego kreatywność zawsze uważana jest za kompetencję przyszłości? Czy humanistów czeka bezrobocie? O tym wszystkim rozmawialiśmy w najnowszym odcinku programu CyberDefence24 na YouTube - „Pułapki sieci". Rozmówczynią redaktora Michała Górskiego była Jowita Michalska z Digital University.
Czytaj też
Kompetencje miękkie i twarde
„Wiele osób obawia się, że sukces osiągną tylko ci, którzy mają mocną psychikę i ścisłe umysły. Nie zgadzam się z tym. Sprawdzianem jest to, jak budować swoją siłę, swoją anty-kruchość" – stwierdziła Jowita Michalska.
Zdaniem rozmówczyni Michała Górskiego, pracownik przyszłości powinien umiejętnie łączyć w sobie kompetencje twarde i miękkie. „Nie jest tak, że kompetencje twarde – czyli bardzo konkretna wiedza, będą jedynie doceniane na rynku pracy" – stwierdziła.
Według przedstawicielki Digital University osoby obdarzone kompetencjami miękkimi są dziś szczególnie mocno poszukiwane na rynku pracy. „Możliwość współpracy z ludźmi innymi od nas jest dużo większa, niż jeszcze 10 lat temu. (...) Musimy nauczyć się współdziałać z ludźmi, którzy myślą inaczej niż my. Chodzi też o pracę w pewnych interwałach – zespoły będą zawiązywać się na określony czas. Wymagana będzie większa samodzielność" - kontynuowała Jowita Michalska.
„Musimy być uwrażliwieni na innych - inaczej nie będziemy dobrze współpracować" – dodała.
Czytaj też
Nauczmy się słuchać
Mówiąc o kompetencjach przyszłości, zwróciła uwagę na jeszcze jeden istotny aspekt, który już niedługo może zyskać na większym znaczeniu. "Rośnie znaczenie umiejętnego zadawania pytań" - zauważyła Michalska.
"Podwaliną do tej kompetencji jest umiejętność słuchania, która – przy malejącym poziomie uważności i coraz większym przebodźcowaniu – jest coraz bardziej trudna" – dodała.
Najnowszy odcinek "Pułapek sieci" można zobaczyć na naszym kanale na YouTube lub poniżej.
Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].