Nowe badania opublikowane w Science wskazują, że sztuczna inteligencja może potencjalnie przewyższyć lekarzy w dziedzinie diagnostyki medycznej. Naukowcy z Anthropic stworzyli model sztucznej inteligencji o nazwie AMIE (Artificial Medical Intelligence Entity), który miał funkcjonować jako wirtualny asystent medyczny.
AMIE przeszedł szkolenie przy użyciu techniki znanej jako self-play, która polegała na angażowaniu się w symulowane rozmowy z symulowanymi pacjentami. Po każdej rozmowie AMIE oceniał swoją wydajność i wprowadzał poprawki w celu zwiększenia swoich pierwotnych możliwości. Dzięki temu iteracyjnemu procesowi, AMIE z czasem stał się biegły w gromadzeniu informacji o pacjencie, wyjaśnianiu mu jego kondycji medycznej. Co ciekawe, był on także w stanie zasugerować odpowiednie metody leczenia oraz nawet… wykazać pewien rodzaj “empatii”.
Aby ocenić możliwości diagnostyczne AMIE, naukowcy przeprowadzili randomizowane badanie porównujące sztuczną inteligencję z rzeczywistymi lekarzami podstawowej opieki zdrowotnej. Zarówno AMIE, jak i lekarzom przedstawiono identyczne scenariusze przypadków pacjentów i poproszono ich o zebranie historii medycznej i zasugerowanie możliwych diagnoz.
Czytaj też
Wyniki badań w oparciu o AI
Wyniki wykazały, że diagnozy różnicowe AMIE były konsekwentnie oceniane jako bardziej kompleksowe i lepsze od tych, które były stawiane przez specjalistów klinicznych. Na przykład, na 139 przypadków, AMIE uwzględniło prawdopodobną diagnozę na swojej liście możliwości w 96 proc. przypadków, podczas gdy lekarze zrobili to tylko w 76 proc. przypadków.
Naukowcy ocenili również skuteczność AMIE w komunikacji i empatii. Oceny dostarczone przez pacjentów, którzy wchodzili w interakcje zarówno z AMIE, jak i lekarzami wskazywały, że sztuczna inteligencja dorównywała lub przewyższała lekarzy pod względem nawiązywania relacji, reagowania na emocje, finalnie zapewniając lepsze samopoczucie pacjenta.
Chociaż potrzebne są dalsze badania, powyższe wyniki podkreślają potencjał systemów sztucznej inteligencji, takich jak AMIE, do wspierania człowieka. AMIE może być wykorzystywana jako narzędzie pomagające lekarzom w gromadzeniu historii chorób, ustalaniu diagnoz i poprawie ich zachowania przy łóżku pacjenta podczas interakcji chorą osobą.
Już teraz algorytmy sztucznej inteligencji są w stanie analizować obrazy medyczne i identyfikować potencjalne nieprawidłowości, oferując w rezultacie możliwe warianty diagnoz. Pomaga to lekarzom w badaniach przesiewowych w kierunku określonych chorób i wykrywaniu problemów na wczesnym ich etapie.
Czytaj też
W czym może pomóc sztuczna inteligencja?
Przeglądając dane pacjentów, systemy AI mogą dostarczać lekarzom opartych na dowodach zaleceń dotyczących leczenia, umożliwiając im podejmowanie bardziej świadomych decyzji. Do tego wszystkiego możemy dodać też postępujący rozwój urządzeń do noszenia i zdalnego monitorowania zdrowia. Mogą one śledzić parametry życiowe pacjentów, pomagać im przestrzegać zaleceń lekarskich, a także uwzględniać inne czynniki, umożliwiając lekarzom monitorowanie pacjentów nawet wtedy, kiedy nie przebywają oni w szpitalu.
Analizując obszerne dane badawcze, sztuczna inteligencja może pomóc zidentyfikować odpowiednie badania kliniczne dla konkretnych pacjentów, czyniąc proces bardziej wydajnym i skutecznym.
Czytaj też
Chatboty i wirtualni asystenci to przyszłość
Naukowcy są zgodni co do jednego: w przyszłości oparte na sztucznej inteligencji chatboty i wirtualni asystenci mogą oferować pacjentom podstawowe porady medyczne i wskazówki bez konieczności wstępnej konsultacji z lekarzem, zwiększając dostępność usług opieki zdrowotnej.
Okazuje się, że sztuczna inteligencja już jest stosowana także w polskiej ochronie zdrowia. Zgodnie z raportem Centrum e-Zdrowia z pierwszego kwartału 2023 roku, tego typu rozwiązań korzysta 6,6 proc. szpitali, a prawie połowa start-upów medycznych w kraju rozwija rozwiązania z zakresu AI.
Czytaj też
Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na:*[email protected].*