Technologie
Polsko-ukraińska współpraca technologiczna. Czego może nauczyć się Polska? [WIDEO]
Polska od początku rosyjskiej inwazji pomaga Ukrainie, także w aspekcie technologicznym. W jaki sposób i czego możemy nauczyć się od Ukrainy w zakresie cyfryzacji państwa? Janusz Cieszyński, sekretarz stanu ds. cyfryzacji w KPRM opowiada także CyberDefence24 o nowej inicjatywie - Diia Business w Warszawie i polsko-ukraińskiej współpracy.
Jak pisaliśmy na naszych łamach, we wtorek Ministerstwo Transformacji Cyfrowej Ukrainy, Ministerstwo Rozwoju i Technologii Polski, Polska Agencja Inwestycji i Handlu wraz z partnerem komercyjnym - firmą MasterCard ogłosili uruchomienie w Warszawie hubu dla wsparcia biznesu - Diia Business, podczas konferencji, na której byliśmy także obecni.
W rozmowie z CyberDefence24.pl Janusz Cieszyński, sekretarz stanu ds. cyfryzacji i pełnomocnik ds. cyberbezpieczeństwa w KPRM mówi m.in. o wsparciu polskiego rządu dla Ukrainy.
"To jest inicjatywa (Diia Business - red.), która ma na celu wsparcie osób z Ukrainy, które chcą zacząć swój biznes, kiedy są w Polsce. To ma być platforma do współpracy pomiędzy polskimi i ukraińskimi firmami - tak, aby te więzi, które teraz się tworzą, przekształciły się we współpracę gospodarczą. Ukraina to jest kraj, gdzie jest bardzo szybko rozwijający się sektor technologiczny. Chcielibyśmy szczególnie na tym polu taką współpracę nawiązać. Mamy nadzieję, że Diia Business Hub będzie takim miejscem" - przekazał nam Cieszyński.
Przestrzeń udostępnia Polska Agencja Inwestycji i Handlu, a polski rząd ma wspierać działania Ministerstwa Transformacji Cyfrowej Ukrainy. Bliska współpraca może być korzystna także dla polskich rozwiązań technologicznych, bowiem nasz sąsiad pokazał - na przykładzie aplikacji Diia - że cyfryzacja usług publicznych w szybkim tempie jest możliwa.
"Widzimy, że Ukraina jest krajem ogromnych prędkości, jeśli chodzi o cyfrowe rozwiązania. Wielu rzeczy chcielibyśmy się też nauczyć, iść w tę samą stronę, to jest też coś, co pokazywaliśmy w ubiegłym tygodniu w ramach naszej strategii mObywatel 2.0. To są te kierunki, które możemy zaobserwować w Ukrainie. Widzimy, że one się sprawdzają w tych kryzysowych sytuacjach, jak np. możliwość przekazywania pieniędzy za pośrednictwem rządowej aplikacji mobilnej okazała się istotnym wsparciem" - ocenił w rozmowie z nami sekretarz stanu ds. cyfryzacji w KPRM.
Czytaj też
mObywatel 2.0
Polski rząd ma także ambitny plan w sprawie aplikacji mObywatel, której rozwój zapowiadano w ubiegłym tygodniu, o czym również informowaliśmy. Teraz Cieszyński to potwierdza.
"Chcemy, aby mObywatel był w coraz większym stopniu aplikacją transakcyjną, aby można było tam realizować konkretne usługi - przechodzić od A do Z przez wszystkie kroki, jakie musi przejść obywatel, aby załatwić sprawę. To jest także ta filozofia, którą kieruje się Diia" - wskazał.
Jako jedną z innowacyjnych, cyfrowych usług w Ukrainie, Cieszyński wskazał cyfrowy paszport. "To dla nas wskazówki, benchmarki - w tę stronę chcemy iść i będziemy systematycznie pokazywać Polakom, jakie usługi, w jaki sposób, w jakim tempie będziemy dostarczali (...) przez 12 miesięcy chcemy zrobić bardzo dużo, pracy z pewnością nie zabraknie" - zaznaczył.
O zmianach w aplikacji mObywatel i zapowiadanej rewolucji 2.0 piszemy w tym tekście.
Chcemy być także bliżej Państwa – czytelników. Dlatego, jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected]. Przyszłość przynosi zmiany. Wprowadzamy je pod hasłem #CyberIsFuture.