Koniec problemów z AWS. Amazon zapowiada ujawnienie szczegółów

Autor. Yender Gonzalez/Unsplash
Wszystkie usługi powróciły do normalnego funkcjonowania – poinformował Amazon krótko przed godziną 1 w nocy czasu polskiego. Awaria, do której doszło w poniedziałek rano w centrum danych przedsiębiorstwa w Virginii, spowodowała utrudnienia w działaniu internetu w wielu częściach świata.
Poranek 20 października br. spowodował niezadowolenie wśród wielu użytkowników sieci i to nie z powodu poniedziałku. Wiele stron internetowych nieoczekiwanie nie chciało się załadować lub wyświetlało błąd podczas prób połączenia. Nie działała np. Canva czy Signal. Jak informowaliśmy na łamach naszego portalu, problemy leżały nie po stronie witryn i aplikacji, lecz Amazon Web Services.
Czytaj też
Problem w centrum danych w Viriginii
Według dotychczasowych informacji ujawnionych przez Amazon, problem został zauważony około godz. 9:00 (wszystkie godziny według czasu polskiego). Znalezienie bezpośredniej przyczyny utrudnień zajęło ekspertom firmy dwie godziny: tuż po 11:00 pojawił się kluczowy komunikat, według którego sprawcą były problemy z DNS resolution - tłumaczeniem adresów stron na adresy IP, aby komputery mogły się z nimi połączyć – w DynamoDB API. Rozpoczęto wówczas naprawę awarii.
Okazało się, że usterka miała miejsce w centrum danych Amazona w północnej Virginii. Jest to jedno z największych i zarazem najstarszych tego rodzaju miejsc w katalogu przedsiębiorstwa. Problemy miały z kolei występować przede wszystkim w regionie US-EAST-1.
Gigantyczna skala problemów. Polskie firmy bezpieczne
W sumie problemy dotknęły aż 142 usługi firmy – od Redshift, przez DocumentDB i GameLift Services, po API Gateway. Pomimo komunikatów Amazona mówiących przede wszystkim o regionie US-EAST-1, paraliż części internetu odczuł cały świat: nie działały komunikatory jak Signal czy Zoom, gry jak Roblox czy Hell Let Loose, media (The New York Times, Wall Street Jorunal) czy platformy społecznościowe (Snapchat).
Jak informowało BBC, lista ta na samych Wyspach Brytyjskich była dłuższa o krytyczne podmioty państwowe oraz prywatne. Z powodu uzależnienia infrastruktury od AWS klienci jednego z banków nie mogli płacić kartą za zakupy, odpowiedzialne za podatki HMRC miało problemy ze swoimi usługami, a nawet strona oraz aplikacja National Rail nie działały tak jak trzeba.
Według informacji przekazanych przez wicepremiera i ministra cyfryzacji Krzysztofa Gawkowskiego podczas konferencji prasowej, żadna z polskich firm nie została dotknięta utrudnieniami związanymi z awarią w AWS. Zaznaczył przy tym, że informacje są „zbierane na bieżąco”.
Czytaj też
13-godzinna naprawa. AWS zapowiada ujawnienie szczegółów
Od ok. 11:30 zespoły Amazona zaczęły zauważać poprawę sytuacji po zaimplementowaniu pierwszych rozwiązań. Pełne przywrócenie normalnego funkcjonowania usług zajęło jednak firmie kolejnych 13 godzin – po godz. 16:00 błąd w jednym z podsystemów monitorujących stan obciążenia sieci spowodował kolejne problemy z połączeniami. Szybko został jednak zidentyfikowany.
Tuż przed 1:00 w nocy 21 października Amazon potwierdził, że wszystkie problemy zostały ostatecznie rozwiązane.
„Niektóre usługi, takie jak AWS Config, Redshift i Connect, nadal mają zaległości w przetwarzaniu wiadomości, które zostaną zakończone w ciągu najbliższych kilku godzin” – wyjaśniła firma w komunikacie, zapowiadając, że szczegóły dotyczące incydentu zostaną wkrótce przedstawione.
Niewykluczone, że część podmiotów zdecyduje się pozwać Amazona za szkody spowodowane awarią w centrum danych w Virginii. Zeszłoroczny błąd w aktualizacji Crowdstrike Falcon doprowadził niektóre firmy korzystające z oprogramowania przed sąd, jak np. Delta Airlines. W toczącej się sprawie linia lotnicza żąda zadośćuczynienia za straty wynoszące przeszło 500 mln. dol.
Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].
Cyfrowy Senior. Jak walczy się z oszustami?