Technologie
Polska szkoła ma uczyć krytycznego myślenia. Lubnauer: szykujemy się do skoku
Polska szkoła ma uczyć krytycznego myślenia i higieny cyfrowej w ramach nowych przedmiotów, jakie znajdą się w podstawie programowej. Zmiany w podejściu do nauki kompetencji cyfrowych zapowiada wiceminister edukacji Katarzyna Lubnauer.
W czasie piątkowej konferencji Digital Skills Summit odbyła się debata: „Strategiczne wyzwania. Co robi państwo na rzecz rozwoju kompetencji cyfrowych?”, w ramach której dr Michał Boni, wiceministra Katarzyna Lubnauer; wiceminister cyfryzacji Paweł Olszewski; Marek Gzik, sekretarz stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego i dr inż. Radosław Nielek dyskutowali o wyzwaniach w kontekście nauki umiejętności cyfrowych.
Katarzyna Lubnauer przypomniała, że - jak wynikało z Krajowego Planu Odbudowy i „Polityki Cyfrowej Transformacji Edukacji” - polską szkołę czekają spore zmiany.
„Stoimy przed wyzwaniami sporych zmian dotyczących edukacji. W tej chwili jesteśmy na etapie przygotowania pierwszej wersji profilu absolwenta, który przeszedł proces konsultacji, teraz będzie na skutek tego zmieniany. Przyjęliśmy także bardzo ważny, strategiczny dokument, jakim jest »Polityka Cyfrowej Transformacji Edukacji«. Jednym z kamieni milowych jest dokument, który już powinien funkcjonować od 2022 roku, a nie został przyjęty. Praktycznie stworzyliśmy go od początku, bardzo szeroko konsultując. Jesteśmy na zakręcie, chodzi też o wyzwania względem nauczycieli, którzy muszą przejść ze szkolnictwa »ABC« do szkolnictwa związanego z rewolucją technologiczną” - stwierdziła wiceminister.
Programowanie, ale bez efektów
Jej zdaniem problem polega na tym, że w Polsce bardzo szybko wprowadzono naukę programowania w szkołach, właściwie od najmłodszych klas, ale wbrew pozorom wyniki polskiej młodzieży w testach kompetencji cyfrowych nie napawają optymizmem.
„Nie poszło za tym masowe szkolenie nauczycieli, którzy nie byli do tego odpowiednio przygotowani. Są coraz większe wątpliwości, jakie powinny być kompetencje cyfrowe młodych uczniów, czego realnie powinni się uczyć. Czy to powinno być programowanie, czy w większym stopniu korzystanie z narzędzi cyfrowych. W pewnym momencie zachłysnęliśmy się technologią, a za moment sztuczna inteligencja zastąpi nas w programowaniu. Potrzebne są natomiast inne kompetencje cyfrowe” - oceniła Katarzyna Lubnauer.
Jak objaśniła, zmiana dotyczy edukacji na etapie podstawowym, ponadpodstawowym, ale i w przedszkolach, gdzie trzeba także uczyć kompetencji technologicznych, jednak ma się to odbywać bez obecności ekranów. Wszystko dlatego, aby uczyć najmłodszych higieny cyfrowej i uświadamiać ich, że w świecie cyfrowym kryją się nie tylko szanse, ale i zagrożenia.
Nowym przedmiotem od 2025 roku będzie edukacja zdrowotna. „Bardzo ważnym elementem będzie w nim higiena cyfrowa, odporność na zagrożenia wynikające z social mediów: od postrzegania własnego wizerunku, po bardzo wiele elementów, które są zagrożeniem. W związku z tym, polska edukacja szykuje się do skoku, robiąc bardzo wiele przy pomocy KPO i w ramach współpracy z ministerstwami: w kwestii szkoleń nauczycieli, zaopatrzenia w sprzęt, ale też przede wszystkim w zakresie zmian i tego jak oraz czego uczymy. Wszystko po to, aby polska szkoła była liderem skoku cyfryzacyjnego, a nie kimś, kto idzie za błędami niektórych, tak jak np. kraje skandynawskie, które odkryły, że z książek papierowych uczymy się lepiej” - stwierdziła wiceminister edukacji.
Czytaj też
Nauka krytycznego myślenia
Jak dodała, na kompetencje cyfrowe składa się także kwestia krytycznego myślenia, której nauka ma wchodzić w skład edukacji obywatelskiej.
„Rozróżnienia rodzajów mediów; prawdziwych i nieprawdziwych informacji, szukania ich, jest kluczowe. Żyjemy w czasach, kiedy to, jak się zmieniają demokracje, co jest w przestrzeni publicznej - w bardzo dużym stopniu powiązane jest z kwestią fake newsów, nieprawdziwych informacji. Krytyczne myślenie na każdym przedmiocie szkolnym, w każdym obszarze będzie jednym z podstaw programowych. Wszędzie można zastanawiać się, co jest prawdą, a co fałszem, jak rozróżniać to, co nam wmawiają - od rzeczywistości” - zapowiedziała Lubnauer.
Jak pisaliśmy na łamach CyberDefence24.pl, polscy uczniowie radzą sobie najgorzej w porównaniu do ich rówieśników z Czech czy Słowacji, co pokazały ostatnie wyniki IT Fitness Test. Najgorzej idzie im obsługa komputerowych narzędzi biurowych i mediów społecznościowych.
Czytaj też
Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].