Reklama

Polityka i prawo

Programowanie drugim językiem? Rusza pilotaż szkoleń dla nauczycieli i uczniów

Konferencja prasowa ws. startu pilotażu: "Programowanie = nasz drugi język"
Konferencja prasowa ws. startu pilotażu: "Programowanie = nasz drugi język"
Autor. N. Bochyńska/ CyberDefence24.pl

Z inicjatywy Mirona Mironiuka, twórcy startupu Cosmose AI w trzech gminach w Polsce ruszy pilotaż nauki programowania. Stypendia dla nauczycieli zapewni NASK z łącznej puli 900 tys. złotych. Partnerem projektu jest Ministerstwo Cyfryzacji.

Reklama

W czwartek w siedzibie Ministerstwa Cyfryzacji odbyła się konferencja prasowa, inaugurująca projekt "Raz na 120 lat", który zakłada przeszkolenie - najpierw pilotażowo - nauczycieli i uczniów z trzech gmin. Pilotaż ruszy więc w Chełmie, Sycowie oraz Zduńskiej Woli. Docelowo program ma być roszerzany na całą Polskę.

Reklama

Koncepcja, której autorem jest Miron Mironiuk, właściciel firmy Cosmose AI, zakłada, że "Polska może być najbogatszym krajem na świecie, jeśli tylko programowanie stanie się naszym drugim językiem".

Zdaniem przedsiębiorcy, w naszym kraju nie brakuje talentów IT i etyki pracy. Problemem są: edukacja, wizerunek Polski, regulacje i inwestycje. Sam ma zamiar częściowo wziąć na siebie ciężar poprawy stanu rodzimej edukacji, dlatego zgłosił się z autorskim projektem do Ministerstwa Cyfryzacji i NASK. Zakłada on poprawę poziomu kompetencji nauczycieli z programowania (obecnie taką umiejętność posiada mniej niż 10 proc. nauczycieli informatyki).

Reklama

Czytaj też

Trzy gminy w pilotażu

Pilotaż zakłada stacjonarne przeszkolenie nauczycieli informatyki z klas 4-6 w trzech gminach w dniach 1-3 września; między wrześniem a styczniem - 20 godzin zajęć dla nauczycieli online; a między lutym a majem - 10 zajęć online.

Z kolei dla uczniów ze wskazanych wyżej gmin przygotowano: między 1 a 11 września sprawdzenie predyspozycji uczniów i ich poziomu; między 8 a 26 stycznia - ocenę ich postępów; a między wrześniem a czerwcem - nastąpi bieżąca analiza wyników.

Dodatkowo zapewniono stypendia i nagrody dla najbardziej wyróżniających się nauczycieli. W pierwszym semestrze: comiesięczne stypendia dla wszystkich nauczycieli biorących udział w programie; w drugim - podobnie jak w pierwszym - oraz dodatkowe nagrody pieniężne dla prymusów. Łączna pula na ten cel wynosi 900 tys. złotych. Jak powiedział nam dyrektor NASK Wojciech Pawlak w czasie konferencji, to środki, jakie zapewni NASK, a "pochodzą one z zysku wypracowanego przez instytucję".

Docelowo program zakłada, że w ciągu 4 lat wszyscy uczniowie podstawówek będa uczyć się podstaw programowania. W 2027 roku byłoby to 2477 gmin, ponad 18 tys. nauczycieli i uczniów klas 1-8 szkół podstawowych.

W skład rady merytorycznej projektu pilotażowego "Programowanie = nasz drugi język" weszli: Ewa Gąsienica - Samek; Prof. UW Krzysztof Diks oraz Wanda Jochemczyk, wieloletnia nauczycielka, współautorka podręczników do informatyki.

Czytaj też

Laptopy dla uczniów a programowanie

Pytany przez nas w czasie konferencji minister cyfryzacji Janusz Cieszyński, co ma wspólnego pilotaż nauki programowania z programem laptopów dla uczniów IV klas odpowiedział, że "Program jest realizowany w partnerstwie i sprowadza się do tego, że jako ministerstwo dostali propozycję dołączenia do gotowego programu".

"Podjęliśmy się jego realizacji jako partner. NASK jest fundatorem stypendiów, co wpisuje się w szeroką politykę rządu, ale nie ma to nic wspólnego z programem >>Laptop dla uczniów<<. To jest pilotaż, wierzę w to, że powinniśmy wspierać tych, którym się chce coś zmieniać na lepsze" - odpowiedział.

Czytaj też

Natomiast Miron Mironiuk na nasze pytanie, dlaczego pilotaż dotyczy klas IV-VI objaśnił, że programowanie można podzielić na etapy w klasach I-III, IV-VI oraz VII-VIII. "Już dzisiaj wiemy, jak uczyć programowania klasy IV-VI, od klas IV do VIII. Musimy zacząć od podstaw, by nauczyć programowania blokowego. By nauczyć tego porządnie. Jeżeli chodzi o klasy I-III prawda jest taka, że ani my, ani świat jeszcze tak naprawdę nie wie, w jaki sposób, w jakiej mierze uczyć programowania. Wciąż są dyskusje, ile czasu uczniowie powinni spędzać przed komputerami. Będziemy mieli najbliższy rok, aby na te pytania odpowiedzieć" - podsumował, odpowiadając na pytania CyberDefence24.pl.

Udział w programie jest dobrowolny. Szczegóły projektu są dostępne na stronie: razna120lat.pl.

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].

Reklama
Reklama

Komentarze