Niemowlęta posiadają zdolności, którymi nie dysponuje sztuczna inteligencja. Chodzi o m.in. przewidywanie motywacji określonych ludzkich działań oraz zdolności poznawcze. Naukowcy z Uniwersytetu Nowojorskiego podzielili się wynikami badań.
Naukowcy z Wydziału Psychologii Uniwersytetu Nowojorskiego postanowili zbadać, jakie są różnice między procesami poznawczymi człowieka a obliczeniami, na których bazuje sztuczna inteligencja (AI).
Wyniki pokazały, że obecnie AI zawiera wiele niedociągnięć oraz obszarów wymagających ulepszenia, aby technologia mogła naprawdę odtwarzać ludzkie zachowania.
„Dorośli, a nawet niemowlęta, są w stanie z łatwością wyciągać wiarygodne wnioski na temat motywacji, które kierują działaniami innych” – cytuje Moirę Dillon (badaczkę zaangażowaną w inicjatywę) serwis „Nextgov”. Dla sztucznej inteligencji to zbyt trudne.
Czytaj też
Podstawa inteligencji społecznej
Naukowcy wskazali, że niemowlaki fascynują się innymi ludźmi. Potwierdza to chociażby ich długotrwałe wpatrywanie się w twarze, obserwacja ruchów, czy interakcji z pozostałymi.
Ponadto, są w stanie przypisywać innym ludziom cele i zakładają, że aby je osiągnąć, będą działali racjonalnie. Oznacza to, że zdolność do przewidywania, w tym interpretacji motywacji, jest podstawą ludzkiej inteligencji społecznej.
W tym obszarze, sztucznej inteligencji brakuje elastyczności w analizie różnych kontekstów i sytuacji, które mają wpływ na określone zachowania człowieka.
Czytaj też
Ludzki fenomen
Eksperci postanowili sprawdzić i porównać zdolności niemowląt oraz AI w praktyce. W badanie zaangażowano 11-miesięczne dzieci oraz narzędzie bazujące na sztucznej inteligencji. Wykorzystano metodę „Baby Intuitions Benchmark”, składającą się z 6 zadań sprawdzających zdroworozsądkową psychologię.
Eksperyment polegał na wyświetlaniu na ekranie – zarówno dzieciom jak i AI – filmów, przedstawiających proste, animowane, przemieszczające się kształty, które miały symulować ludzkie zachowania.
Okazało się, że niemowlęta rozpoznają ludzkie motywacje nawet mając do czynienia z uproszczonymi obrazkami. Przewidują, że podejmowane działania kierowane są na pozór niewidocznymi, ale spójnymi celami. Taki stan rzeczy potwierdza m.in. długość wpatrywania się niemowlaków w określony obszar na ekranie, analiza ich zachowań oraz skupienie.
„Podstawowa wiedza niemowląt jest ograniczona, abstrakcyjna (...) ale jest w stanie uwzględnić każdy kontekst lub kulturę, w której może żyć i rozwijać się” – wskazuje Moira Dillon, cytowana przez „Nextgov”. Sztucznej inteligencji tego brakuje.
Czytaj też
Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].