Reklama

Technologie

„Najpotężniejsza na świecie”. Jak wykorzystać potencjał wyszukiwarki Google?

Autor. Solen Feyissa/Wikimedia Commons/CC 2.0

„Wyszukiwarka Google jest najpotężniejszym narzędziem na świecie” – ocenił Maciej Lewiński, ekspert Google Analytics. Jak możemy – chociaż po części – wykorzystać jej potencjał? Oto kilka prostych wskazówek. 

Reklama

Ekspert Google Analytics przedstawił osiem prostych porad, których użycie pozwoli wykorzystać potencjał popularnej wyszukiwarki. Z pewnością o wielu nie wiedzieliście lub zapomnieliście. 

Reklama

Słowo klucz

Specjalista wskazuje, że aby znaleźć w sieci dokładnie zdefiniowane wyrażenie, warto umieścić poszukiwaną frazę w cudzysłowie. Wtedy wyniki wyszukiwania pokażą nam strony, na których widnieje wpisane przez nas wyrażenie w takim kształcie, w jakim zamieściliśmy je w wyszukiwarce. 

Reklama

Przykładem może być „oblężenie Azowstal” - wówczas możemy mieć pewność, że wyniki, które dostaniemy, będą zawierały dokładnie tę frazę, a nie strony, w których słowa te występują, jednak bez poszukiwanego przez nas kontekstu.

Czytaj też

Myślnik = minus

W wyszukiwarce Google'a myślnik pełni funkcję „minusa”. Co to znaczy? Otóż, w przypadku, gdy chcemy wykluczyć dane słowo z wyników wyszukiwania, wystarczy umieścić przed nim myślnik. 

Przykładowo, planujemy zwiedzić Kraków, ale bez Wawelu, na którym wielokrotnie byliśmy. Jak odnaleźć to, co nas interesuje? Wpisać w Google: „Kraków atrakcje - Wawel”. 

Prosty sposób na synonimy

„Użyj tyldy, jeśli chcesz, aby w wyniku pojawiły się synonimy” – radzi Maciej Lewiński. Jak wygląda to w praktyce? 

Ekspert posługuje się przypadkiem wyszukiwania frazy: „google analytics ~ nauka”. Wówczas w wynikach wyświetlą się pozycje dotyczące szkoleń, kursów itd. z narzędzia, jakim jest Google Analytics. 

Treść z danej strony

Specjalista przypomina, że możemy również znaleźć określone informacje tylko na interesującej nas stronie. Jak to zrobić? Nic prostszego. Wystarczy do wpisu dodać słowo „site:” i po dwukropku bez spacji wpisać adres strony. 

Przykładowo: „cyberwojna site:cyberdefence24.pl” sprawi, że  pojawią się treści dotyczące cyberwojny z portalu CyberDefence24.pl. 

Czytaj też

Po co tyle pisać...

Jeśli ktoś nie lubi lub nie chce za dużo pisać, słowo „lub” może zastąpić jednym znakiem, czyli pionową kreską „|”, np. „owoc|warzywo” („owoc lub warzywo”).

Zakres dat

Przydatne jest także używanie dwóch kropek „..”. Jak tłumaczy Maciej Lewiński, pozwala to wyszukiwać treści w dwóch różnych zakresach liczb. W praktyce wygląda to tak: „PKB w Polsce 2010..2021”. 

W określonym miejscu

Po dodaniu dopisku „location:” Google wyszuka interesujące nas treści dotyczące określonej lokalizacji. 

Szukacie np. najlepszej pizzy hawajskiej w stolicy Małopolski? Wystarczy wpisać w wyszukiwarkę: „pizza hawajska location:krakow”. Propozycje lokali pojawią się jak na tacy. 

Format plików

Narzędzie Google'a pozwala także na znalezienie treści według wybranego przez nas typu pliku. Na przykład, gdy chcemy wyszukać Konstytucję RP w formacie PDF wystarczy wpisać : „konstytucja rp filetype:pdf”. Gotowe. 

Maciej Lewiński podkreśla, że wszystkie opisane wyżej wskazówki można ze sobą łączyć.

Czytaj też

Chcemy być także bliżej Państwa – czytelników. Dlatego, jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected]. Przyszłość przynosi zmiany. Wprowadzamy je pod hasłem #CyberIsFuture.

Reklama

Haertle: Każdego da się zhakować

Materiał sponsorowany

Komentarze

    Reklama