Reklama

Meta wraca do treningu AI. Wykorzysta dane użytkowników Facebooka

Meta powraca do treningu sztucznej inteligencji na danych użytkowników. Holendrzy ostrzegają, że wyrażenie sprzeciwu jest możliwe tylko do 26 maja. Jak to zrobić?
Meta powraca do treningu sztucznej inteligencji na danych użytkowników. Holendrzy ostrzegają, że wyrażenie sprzeciwu jest możliwe tylko do 26 maja. Jak to zrobić?
Autor. Immo Wegmann/Unsplash

Od 27 maja br. Meta będzie automatycznie wykorzystywała dane użytkowników Facebooka i Instagrama do treningu sztucznej inteligencji. Jak ostrzegają holenderskie władze, użytkownicy sprzeciwiający się takiemu postępowaniu muszą wyrazić swoje zdanie przed tą datą. Po wprowadzeniu danych do modelu, ich usunięcie nie będzie możliwe.

O sprawie treningu sztucznej inteligencji przez Metę zrobiło się głośno na wiosnę zeszłego roku. Jak wówczas przedstawialiśmy na łamach CyberDefence24, fakt szkolenia modeli przez giganta na danych użytkowników nie spodobał się wielu organizacjom. Skargi w tej sprawie złożyła m.in. Noyb, zaś w połowie czerwca Meta podjęła decyzję o zawieszeniu treningu na terenie Unii Europejskiej.

    Reklama

    Meta wraca do szkolenia AI na danych użytkowników z UE

    Jeszcze na początku lata Open Rights Group zwracała uwagę, że zmiana kursu co do materiałów źródłowych przez Metę może nastąpić w każdej chwili. Koniec kwietnia przyniósł oficjalne potwierdzenie powrotu treningu – na ten fakt wskazał holenderski organ ochrony danych osobowych, Autoriteit Persoonsgegevens (AP), w swoim komunikacie z czwartku 24 kwietnia.

    We wpisie na portalu X (d. Twitter), dr Łukasz Olejnik zwraca uwagę, że Meta zamierza wykorzystać do szkolenia AI nie tylko wpisy i komentarze, ale również zdjęcia użytkowników. Można wyrazić sprzeciw, jednak trzeba to uczynić do ostatniego poniedziałku maja. 

    27 maja 2025 r. Meta rozpocznie szkolenie. Kiedy dane znajdą się w modelu sztucznej inteligencji, nie można ich z niego usunąć” – zaznaczył Olejnik w swoim wpisie.

    W podobnym tonie mówi wiceszef AP, Monique Verdier. Istnieje bowiem ryzyko, że użytkownik straci kontrolę nad swoimi danymi.

    Jeżeli opublikowaliśmy coś na Instagramie czy Facebooku, te dane znajdą się w tym modelu sztucznej inteligencji. Nie będziemy wiedzieli, co dokładnie się z nimi dzieje” – przekazał w wypowiedzi cytowanej w komunikacie urzędu.

      Reklama

      Sprzeciw tylko do 26 maja. Jak to zrobić?

      Co zrobić, jeżeli nie chcemy, aby Meta wykorzystywała nasze dane do treningu?

      Dr Olejnik wskazuje trzy możliwe miejsca. W pierwszym, dotyczącym „Data Subject Rights for Third Party Information Used for AI at Meta” na Facebooku, należy zaznaczyć okienko wyrażenia sprzeciwu i potwierdzić wybór przyciskiem. W przypadku okna „Wyraź sprzeciw wobec wykorzystywania informacji o Tobie na platformach Meta” należy wpisać maila powiązanego z danym kontem – formularz jest dostępny na Instagramie oraz Facebooku.

      Holenderski organ wskazuje, że o ile użytkownicy muszą wyrazić sprzeciw, tak odpowiedzialność za zgodność z przepisami dotyczącymi prywatności spoczywa na samym właścicielu obu platform społecznościowych.

      AP jest bardzo zaniepokojona planami Mety i innych dużych platform w zakresie szkolenia sztucznej inteligencji z wykorzystaniem danych użytkowników. W związku z tym europejskie organy nadzorujące prywatność zajmują się tą kwestią” – zaznacza Autoriteit Persoonsgegevens.

      Jak zaznaczył dr Łukasz Olejnik, polski Urząd Ochrony Danych Osobowych nie opublikował podobnego komunikatu ws. treningu AI przez Metę. Przesłaliśmy w związku z tym pytania do UODO w tejże sprawie – czekamy na odpowiedź.

        Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na:[email protected].

        Reklama
        Reklama

        Sztuczna inteligencja w Twoim banku. Gdzie ją spotkasz?

        Materiał sponsorowany

        Komentarze

          Reklama