Komisja Europejska zainteresowana polską AI

Autor. By © Andreas Axel Kirch / CC BY-SA 4.0 (via Wikimedia Commons), CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=63503962
Komisja Europejska wyraziła zainteresowanie sztuczną inteligencją opracowaną przez Ośrodek Przetwarzania Informacji. Powstały w wyniku wygrania przez instytucję konkursu UOKiK, system ARBUZ ma na celu analizowanie umów B2C pod kątem klauzul niedozwolonych. Rozmowy nad rozszerzeniem jego zastosowania w państwach członkowskich Wspólnoty trwają.
Cztery lata temu Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zorganizował konkurs na stworzenie oprogramowania wykorzystującego AI, które analizowałoby teksty wzorców umów pod kątem niedozwolonych klauzul. Jednym ze zgłoszonych systemów był ARBUZ, opracowany przez zespół AI LAB z Ośrodka Przetwarzania Informacji. Ostatecznie to on wygrał rywalizację i jest wykorzystywany przez pracowników Urzędu do weryfikacji dokumentów.
Pierwsze rozmowy już się odbyły
Możliwość analizy i szybkiego rozpoznawania niewłaściwych zwrotów pozwalająca na oszczędność kosztów i czasu, została zauważona przez Komisję Europejską. Według dostępnych informacji, organ Wspólnoty rozważa opcję rozszerzenia systemu na inne kraje członkowskie.
„Dostaliśmy wiele gratulacji za opracowanie tego narzędzia, które wspiera budowanie bardziej przejrzystych i sprawiedliwych relacji między konsumentami a przedsiębiorcami. Jesteśmy już po pierwszych rozmowach w Brukseli (z Komisją Europejską – red.). Mam nadzieję, że wkrótce urzędy z innych państw UE będą mogły zaimplementować system OPI PIB” – wyjaśnia dr hab. inż. Jarosław Protasiewicz, dyrektor Ośrodka Przetwarzania Informacji – Państwowego Instytutu Badawczego.
System pomaga w ochronie praw konsumentów
Wypowiedzi przedstawicieli OPI wskazują, że wykorzystanie systemu ARBUZ w UE jest dość prawdopodobne. Dlaczego jednak zdecydowano się na takie rozwiązanie?
Zdaniem szefa AI Labu w OPI dra inż. Marka Kozłowskiego, oprogramowanie analizuje wiele dokumentów jednocześnie i efektownie eliminuje praktyki niezgodne z prawem. Sama decyzja co do interwencji UOKiK, według informacji Instytutu, pozostaje w gestii jego pracownika.
„Dzięki implementacji (systemu ARBUZ – red.), pracownicy mają więcej czasu na inne obowiązki. Sztuczna inteligencja pomaga więc jeszcze lepiej chronić prawa konsumentów w Polsce. A mam nadzieję, że już wkrótce w całej Europie” – dodaje kierownik AI Lab.
Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na:[email protected].
Sztuczna inteligencja w Twoim banku. Gdzie ją spotkasz?
Materiał sponsorowany