Reklama

Technologie

Dynamiczny rozwój AI. Polacy są na to gotowi?

Sztuczna inteligencja dynamicznie rozwija się na całym świecie, zmieniając sposób, w jaki pracujemy, uczymy się i korzystamy z technologii
Sztuczna inteligencja dynamicznie rozwija się na całym świecie, zmieniając sposób, w jaki pracujemy, uczymy się i korzystamy z technologii
Autor. Pexels/Pixabay

Sztuczna inteligencja dynamicznie rozwija się na całym świecie, zmieniając sposób, w jaki pracujemy, uczymy się i korzystamy z technologii. Czy Polska jest na to gotowa?

Rozwój AI wywiera coraz większy wpływ na implementowanie tej technologii w urządzeniach elektronicznych, takich jak smartfony czy komputery osobiste. Jak wskazują dane firmy badawczej Counterpoint Research, w 2028 roku 9 na 10 smartfonów o wartości powyżej 250 dolarów ma obsługiwać Gen-AI.

Dane pokazują też, że Polacy wciąż mają dużo do zrobienia w kwestii cyfryzacji oraz adopcji sztucznej inteligencji w firmach, w tym tych produkcyjnych.

Rośnie sektor aplikacji AI

Szczególnie szybko rozwija się sektor aplikacji AI. Według danych Business of Apps, w latach 2025-2030 osiągnie on skumulowany roczny wskaźnik wzrostu (CAGR) wynoszący ponad 40 proc., rosnąc z 5,5 mld dol. na koniec bieżącego roku do ponad 30 mld dol. w 2030 r. Dla porównania w 2023 r. wartość przychodów generowanych przez sektor aplikacji AI wyniósł 1,8 mld dol. 

Aplikacje AI to programy zaprojektowane do wykonywania zadań, które zazwyczaj wymagają ludzkiej inteligencji. Wykorzystują algorytmy uczące się na podstawie danych, analizują informacje i dostosowują swoje działanie w oparciu o zdobyte doświadczenia.

Odgrywają też istotną rolę w automatyzacji i optymalizacji procesów, co prowadzi do większej efektywności i oszczędności czasu. Przykłady jej zastosowań obejmują chatboty wspierające obsługę klienta, systemy analizy predykcyjnej wykorzystywane w marketingu oraz algorytmy personalizujące treści na platformach streamingowych. 

    Reklama

    Chatboty coraz bardziej popularne

    Korzystanie z chatbotów staje się coraz bardziej powszechne, a liczba użytkowników oraz zapytań w programach, takich jak ChatGPT, Copilot czy Gemini, rośnie w błyskawicznym tempie. Wynika to z rosnącego zapotrzebowania na inteligentnych asystentów, którzy usprawniają pracę, pomagają w nauce, a także wspierają użytkowników w codziennych zadaniach.

    Nowoczesne chatboty opierają się na zaawansowanych modelach językowych, które potrafią rozumieć kontekst rozmowy, generować spójne i trafne odpowiedzi, a nawet symulować ludzką interakcję. Dzięki temu znajdują zastosowanie w różnych branżach – od obsługi klienta i marketingu, przez edukację, aż po programowanie i analizę danych.

    Firmy coraz częściej wdrażają chatboty do automatyzacji komunikacji, co pozwala na szybkie i skuteczne rozwiązywanie problemów użytkowników bez konieczności angażowania pracowników na każdym etapie interakcji. Dodatkowo, rozwój sztucznej inteligencji i modeli przetwarzania języka naturalnego sprawia, że chatboty stają się coraz bardziej zaawansowane, oferując spersonalizowane i efektywne wsparcie.

    Wzrost popularności chatbotów widoczny jest także w liczbie pobrań ChataGPT w sklepie Play, która przekroczyła 100 mln. Gemini było pobierane w tym miejscu przez użytkowników ponad 50 mln razy, a Microsoft Copilot przekroczył liczbę 10 mln pobrań. 28 lutego sklep Google Play umożliwił instalowanie nowej aplikacji i modelu AI – Grok 3.

      Reklama

      Polskie firmy inwestują w AI

      Z badania „Jak polskie firmy wdrażają AI”, przeprowadzonego EY, wynika, że liczba firm, które wprowadziły zmiany operacyjne i organizacyjne oparte o sztuczną inteligencję wzrósł z 33 proc. w 2023 do 40 proc. w 2024 r. 

      36 proc. ankietowanych przez EY polskich firm nadal chce zwiększać swoje kompetencje, jednak napotyka na pewne wyzwania. Jednym z nich jest obawa i niechętne wykorzystywanie rozwiązań AI. Dotyczy to przeszło 1 na 5 pracowników (21 proc.) organizacji biorących udział w badaniu.

        Reklama

        AI szansą dla polskiego przemysłu

        Rozwój sztucznej inteligencji stanowi dużą szansę dla polskiego przemysłu, otwierając nowe możliwości w zakresie automatyzacji, optymalizacji procesów oraz zwiększenia konkurencyjności na rynku międzynarodowym.

        Jak podało S&P Global, w lutym br. wskaźnik PMI dla polskiego sektora przemysłowego przekroczył 50., wynosząc dokładnie 50,6 pkt. PMI to skrót od Purchasing Managers Indeks, co oznacza indeks nabywczy inwestorów. Dane te mogą sugerować poprawę w sektorze produkcyjnym.

        „Szansą na jeszcze większą poprawę sytuacji w polskiej branży produkcyjnej są wdrożenia nowych technologii oraz wykorzystanie ich potencjału. Sprawi to, że rodzime firmy wytwórcze staną się konkurencyjne na rynkach zagranicznych. Wykorzystanie najnowszych rozwiązań prowadzi m.in. do automatyzacji i przyspieszenia procesów, co przekłada się na realne korzyści. Oczywiście to proces, który trzeba odpowiednio wcześnie zaplanować oraz znaleźć w budżecie środki na ten cel, a następnie przeprowadzić wdrożenie” - tłumaczy Krystian Stypczyński, Head of SAP Consulting w NTT DATA Business Solutions.

          Reklama

          Wzrosną kompetencje cyfrowe Polaków

          Z danych Eurostatu wynika, że obecnie tylko 44 proc. Polaków posiada co najmniej podstawowe umiejętności cyfrowe, co jest jednym z najniższych wyników w całej Unii Europejskiej. Dane te świadczą o konieczności dalszych inwestycji.

          Strategia Cyfryzacji Polski, której głównym celem ma być poprawa jakości życia obywateli dzięki cyfryzacji, zakłada, że w 2035 r. aż 85 proc. Polaków będzie miało kompetencje cyfrowe na poziomie podstawowym, a 50 proc. – zaawansowanym. Do 2030 roku Polska ma przeznaczyć na cyfryzację przeszło 100 mld zł, co ma przyczynić się do pojawienia się 1,5 mln specjalistów od technologii informacyjnych i komunikacyjnych.

          Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].

          Reklama
          Reklama

          Sztuczna inteligencja w Twoim banku. Gdzie ją spotkasz?

          Materiał sponsorowany

          Komentarze

            Reklama