Social media
Sygnalistka Facebooka ostrzega przed metawersum Zuckerberga
Sygnalistka, była menedżerka Facebooka, Frances Haugen udzieliła we wtorek wywiadu Associated Press, w którym wyraziła obawy o wpływ na społeczeństwo wirtualnej rzeczywistości i koncepcji metawersum, ogłoszonej przez twórcę Facebooka, Marka Zuckerberga.
Haugen podkreśliła, że gigant mediów społecznościowych stawia na pierwszym miejscu zaangażowanie użytkowników i pozyskiwanie nowych odbiorców, bagatelizując kwestie bezpieczeństwa. Wezwała klasę polityczną do wzmożonej kontroli mediów społecznościowych.
"Facebook w tym momencie skupia się na kreowaniu metawersum, do którego rozwoju chce przyczynić się także Microsoft i wielu producentów gier" - oceniła. "Metawersum to internet w przestrzeni trójwymiarowej. Według słów Zuckerberga, założyciela i szefa Facebooka, jest to sposób na wejście do środowiska wirtualnego, zamiast wpatrywania się w ekran" - dodała.
Przeczytaj relację z wystąpienia Haugen w Parlamencie Europejskim: Była menedżerka Facebooka: Podkopuje demokrację, zagraża społeczeństwu, stawia na zysk
Model biznesowy Facebooka został już ukierunkowany na metawersum, a kilka dni temu Zuckerberg ogłosił zmianę nazwy na Meta. Nowa koncepcja zakłada wirtualne spotkania przy użyciu specjalnego zestawu słuchawek, szkieł do rozszerzonej rzeczywistości, aplikacji na smartfony lub inne urządzenia.
Była menedżerka Facebooka powiedziała, że tak wciągające środowisko wirtualne jest „wyjątkowo uzależniające", a ludzie są „zachęcani do odłączenia się od rzeczywistości, w której naprawdę żyjemy".
Określenie „metawersum" zostało ukute przez autora powieści z gatunku fantastyki naukowej „Śnieżyca" Neala Stephensona w 1992 roku. Według Haugen w książce „ludzie używali go (metawersum), aby się znieczulić, kiedy ich życie było nie do zniesienia".
Prywatne dane zagrożone
Sygnalistka zwróciła uwagę na niebezpieczeństwa, jakie niesie ze sobą rozwój metawersum, związane przede wszystkim z ochroną prywatnych informacji. Jeżeli szef firmy zdecyduje się na zastosowanie rozwiązań metawersum, to zwiększy się ilość przetwarzanych danych osobowych pracowników. Haugen wspomniała także o obawach związanych z koniecznością zainstalowania czujników w domach i miejscach pracy w celu umożliwienia wkroczenia do nowej, wirtualnej rzeczywistości.
Haugen uważa, że algorytmy Facebooka promują internetowy hejt i ekstremizm, nie chronią młodych ludzi przed szkodliwymi treściami, a firmie brakuje motywacji, by naprawić te problemy.
Zuckerberg określił zarzuty byłej menedżerki jako „skoordynowane wysiłki w celu nakreślenia fałszywego obrazu firmy". Rzecznik Facebooka przekazał, że pracuje nad odpowiedzią do komentarzy o metawersum.
#CyberMagazyn: Wirtualna (rzeczywistość). Czy metawersum zmieni świat, jaki znamy?
Unia Europejska jest w trakcie projektowania nowych przepisów cyfrowych w celu zapewnienia przejrzystości algorytmów determinujących zawartość wyświetlaną w aplikacjach i mediach społecznościowych. Ujawnione przez Haugen dokumenty wpłynęły na rozwój tego projektu.
PAP/NB
Chcemy być także bliżej Państwa – czytelników. Dlatego, jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected]. Przyszłość przynosi zmiany. Wprowadzamy je pod hasłem #CyberIsFuture.