Reklama

Social media

Fałszywe antyukraińskie grafiki zalały portal X. Doppelgänger w akcji

W dniach 14–15 czerwca w portalu X pojawiło się 120 tys. fałszywych grafik.
W dniach 14–15 czerwca w portalu X pojawiło się 120 tys. fałszywych grafik.
Autor. b@oliviainteligente / Unsplash

Serwis X zalała fala fałszywych wpisów z rzekomymi cytatami celebrytów o Ukrainie. Posty 14 i 15 czerwca pojawiły się m.in. w języku polskim. Aktywność Doppelgangera jest wiązana z wyborami do europarlamentu, które odbyły się niedawno.

Według organizacji non-profit Bot Blocker, która udostępniła swoje badania niezależnemu rosyjskiemu portalowi informacyjnemu Agentstvo, prokremlowscy twórcy operacji Doppelgänger opublikowali w dniach 14–15 czerwca 120 tys. fałszywych grafik z cytatami o treści antyukraińskiej. W krótkim czasie materiały zostały wyświetlone prawie pół miliona razy.

Wykorzystano zdjęcia celebrytów i celebrytek

Jak donosi „The Record” kampania zaczęła się od opublikowania przez Doppelgängera 50 postów na platformie społecznościowej X, a następnie retweetowania ich tysiące razy.

Wpisy zostały opublikowane w języku angielskim, francuskim, niemieckim i polskim. W kampanii wykorzystano zdjęcia Jennifer Aniston, Scarlett Johansson, Eltona Johna, Angeliny Jolie, Luca Bessona, Lionela Messiego i Elisabeth Debicki.

Przykładowo na fałszywej grafice z Lionelem Messi zamieszczono cytat „Ukraina już nie istnieje, nasze pieniądze poszły na marne”.

Czytaj też

Reklama

Treści cytatów

Większość fałszywych cytatów zawierała wezwania do zapomnienia o Ukrainie i zaprzestania udzielania pomocy Kijowowi w trakcie wojny z Rosją. Wiele fałszywych cytatów celebrytów odzwierciedlało twierdzenie Kremla, że „Europa się rozpada”.

Bot Blocker łączy początek najnowszej kampanii Doppelgänger z wyborami do europarlamentu, które odbyły się w dniach 6-9 czerwca (w Polsce 9 czerwca - red.).

Czytaj też

Reklama

Działania "sobowtóra"

Operację Doppelgänger opisywaliśmy szczegółowo w tym materiale. Tego typu akcje koncentrują się przede wszystkim na polaryzacji społecznej oraz szerzeniu antyzachodniej propagandy.

Jedną z metod działania jest tworzenie fałszywych „serwisów informacyjnych” - stron, które podszywają się pod media i kolportują treści mające w ten sposób uwiarygadniać się w oczach nieświadomych odbiorców.

Czytaj też

Reklama

Rosja wykorzystuje popularności gwiazd

To nie pierwszy raz, kiedy Rosja wykorzystuje popularność gwiazd do szerzenie dezinformacji w portalu X. O podobnej sprawie pisaliśmy niedawno w cyberdefence24.pl.

Bot Blocker przekazał, że operacja Doppelgangera z czerwca, jest szóstą tego typu w ciągu ostatnich sześciu miesięcy.

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].

Reklama
Reklama

Komentarze