Reklama

Prywatność

TikTok wycofuje się ze zmian polityki prywatności w Europie

Fot. iXimus/Pixabay
Fot. iXimus/Pixabay

TikTok wycofuje się ze zmian polityki prywatności w Europie, które miały polegać na zmianie podstawy prawnej przetwarzania danych dla potrzeb reklamy ukierunkowanej. Platforma chciała przetwarzać je na podstawie „prawnie uzasadnionego interesu” firmy. Europejskie regulacje ochrony danych dopuszczają przetwarzanie danych wyłącznie w oparciu o zgodę użytkownika.

Reklama

O tym, że TikTok postanowił tymczasowo wstrzymać się ze zmianami polityki prywatności, jako pierwszy poinformował serwis Tech Crunch . Firma oświadczyła, że decyzję tę podjęła po konsultacji z irlandzkim organem ochrony danych osobowych, który odpowiada za obsługę problemów z tej dziedziny u zagranicznych firm prowadzących działalność w UE. TikTok poinformował, że dokona rewizji proponowanych zmian i nie podał nowego terminu modyfikacji obowiązujących na platformie reguł.

Reklama

Zapowiadane przez TikToka zmiany polityki ochrony prywatności i danych użytkowników miały wejść w życie od środy 13 lipca w krajach Europejskiego Obszaru Gospodarczego, Wielkiej Brytanii i Szwajcarii. 

Po ich wprowadzeniu personalizacja reklam na TikToku nie opierałaby się już o zgodę użytkowników na przetwarzanie danych dla potrzeb tego rodzaju marketingu, ale na wytrychu prawnym, jakim w tym kontekście jest „uzasadniony interes prawny" TikToka. 

Reklama

Co to oznacza w praktyce? Użytkownicy platformy nie mogliby zdecydować o tym, czy chcą być śledzeni na potrzeby reklamy targetowanej, czy nie – platforma uznała odgórnie, że śledzenie użytkowników jest w jej interesie, zatem po prostu będzie to robić, nie pytając nikogo o zgodę.

Na bakier z RODO i dyrektywą ePrivacy

Zdaniem ekspertów ds. prywatności , oparcie podstawy prawnej przetwarzania danych osobowych na potrzeby reklamy targetowanej na takiej argumentacji jest sprzeczne z RODO i unijną dyektywą ePrivacy, uszczegóławiającą problemy związane z wykorzystaniem technologii śledzących i przetwarzaniem danych na urządzeniach końcowych użytkowników. 

Dlatego właśnie włoski organ ochrony danych osobowych wysłał do TikToka formalne ostrzeżenie , w którym domaga się, aby platforma uzasadniła zmiany, jakie chce wprowadzić w swoim regulaminie i zrewidowała ich treść, gdyż są rozbieżne z obowiązującym w UE prawem ochrony danych i prywatności użytkowników usług cyfrowych.

Włoski regulator przypomniał, że w myśl europejskich zasad, jedyną podstawą do przetwarzania danych osobowych na potrzeby reklamy targetowanej może być wyrażona świadomie i jednoznacznie zgoda użytkowników. 

Czy zmiany w polityce prywatności TikToka to zagrożenie dla dzieci?

Zdaniem włoskiego organu – tak. Z TikToka korzystają osoby nieletnie , a platforma do tej pory nie wprowadziła skutecznych mechanizmów weryfikacji wieku.

„Uzasadniony interes" miałby zatem obejmować również sięgnięcie po dane osób nieletnich, korzystających z aplikacji – i jeszcze większe niż do tej pory możliwości bombardowania ich reklamami idealnie dopasowanymi do ich prawdziwych, bądź wykreowanych przez marketingowców potrzeb.

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].

Reklama
Reklama

Komentarze