Prywatność
Meta od sierpnia musi wyłączyć marketing behawioralny w Norwegii
Koncern Meta - właściciel m.in. Instagrama i Facebooka - od sierpnia musi wyłączyć marketing behawioralny w Norwegii i zaprzestać śledzenia użytkowników. Zdecydował tak tamtejszy urząd ochrony danych. Zakaz ma charakter tymczasowy.
Instagram i Facebook, platformy należące do koncernu Meta, od sierpnia będą musiały zaprzestać śledzenia użytkowników w Norwegii na potrzeby marketingu behawioralnego - podaje serwis Politico .
Norweski urząd ochrony danych nakazał Mecie wstrzymanie reklam personalizowanych w oparciu o dane na temat aktywności online oraz lokalizacji użytkowników. Zakaz ma obowiązywać od dnia 4 sierpnia, a polecenie urzędu zostało wysłane do Mety 14 lipca. To zatem bardzo krótki czas na wykonanie go.
Śledzenie użytkowników pod lupą
Norweski organ ochrony danych - Datatilsynet - ocenił, że obecnie marketing na Facebooku i Instagramie opiera się na "przetwarzaniu bardzo prywatnych i wrażliwych danych osobowych przez wysoce nietransparentne i inwazyjne operacje monitoringu oraz profilowania " użytkowników.
Tymczasowy zakaz reklamy behawioralnej dla usług Mety w Norwegii będzie obowiązywał trzy miesiące.
Facebook i Instagram - jak pisze Politico - będą mogły pokazywać użytkownikom spersonalizowane reklamy, ale proces ich dopasowania będzie mógł opierać się tylko na danych, które umieścili oni samodzielnie w sekcji "o mnie" w swoich profilach tych usług społecznościowych.
Kwestia legalności
Jeśli Meta nie dostosuje się do orzeczenia, za każdy dzień naruszeń firma zapłaci karę finansową w wysokości 89 tys. 500 euro.
Zakaz reklamy behawioralnej może być według doniesień serwisu uchylony, jeśli Meta znajdzie sposób na przetwarzanie danych użytkowników zgodnie z prawem ochrony danych osobowych i pozwoli im na zrezygnowanie z marketingu ukierunkowanego opartego o śledzenie .
Politico nadmienia, że orzeczenie norweskiego organu ma ścisły związek z wydanym 4 lipca werdyktem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, który stwierdził, że Meta gromadzi dane osobowe użytkowników bezprawnie na potrzeby reklamy, nie uzyskując na to ich zgody i posługując się przy tym argumentem "uzasadnionego interesu". Pisaliśmy o tym na łamach CyberDefence24.pl w tym tekście .
Norweski organ jest pierwszym europejskim regulatorem, który zdecydował się drastycznie ograniczyć możliwość działania biznesu reklamowego Mety po orzeczeniu TSUE. Organ ten domaga się także, aby wiążącą decyzję w sprawie reklamy behawioralnej podjęła Europejska Rada Ochrony Danych, której zdanie na ten temat może stanowić przełom i stworzyć wreszcie ramy dla postępowania urzędów na poziomie krajowym.
Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].