Reklama

Polityka i prawo

fot. Nichollas Harrison / Wikiepedia

Usunięto setki kont na Facebooku i Instagramie zaangażowanych w szkodliwe działania polityczne

Szkodliwe działania o charakterze politycznych działające na Facebooku i Instagramie koordynowane z terenów Emiratów Arabskich, Nigerii, Indonezji oraz Egiptu zostały wykryte i usunięte. W ramach działań platformy udało się ustalić podmioty odpowiedzialne za działanie określane jako „skoordynowane, nieautentyczne zachowanie”.

Wykryte akcje prowadzone były za pośrednictwem Facebooka oraz na Instagramie jako trzy osobne i niezależne od siebie operacje. Jedna z nich obejmowała działania w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Egipcie i Nigerii. Dwie z nich skupiły się na działaniach w Indonezji i Egipcie. Wszystkie grupy skupiły się na promowaniu treści o charakterze politycznym. O udanej akcji usunięcia szkodliwej działalności Facebook poinformował w oficjalnym komunikacie umieszczonym w swoim newsroomie.

W ramach działań pierwszej grupy, platforma odnalazła i usunęła 211 kont na Facebooku, 107 stron, 43 grupy oraz 87 kont na Instagramie. Działania skupiły się na publikowaniu treści o Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Kontent zawierał przede wszystkim filmy, zdjęcia i łącza internetowe związane z lokalnymi wydarzeniami i problemami w danym kraju, a także niektóre treści dotyczące wyborów i kandydatów. Facebook powiązał działania grupy z trzema firmami marketingowymi - Charles Communications w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, MintReach w Nigerii i Flexell w Egipcie. Grupa zgromadziła licznych obserwujących, około 1,4 miliona kont śledziło jedną lub więcej, mniej niż 100 kont dołączyło do jednej lub więcej grup, a mniej niż 70 000 kont śledziło co najmniej jedno kont na Instagramie. Jak czytamy w oficjalnym komunikacje działania obejmowały również kupno promocji na Facebooku, na którą wydano równowartość ok. 150 000 dolarów amerykańskich opłaconych głównie w amerykańskiej walucie, dirhamie arabskim i rupii indyjskiej.

Druga grupa, powiązana z działaniami na Indonezji, utraciła w wyniku działań platformy 69 kont i 49 stron na Facebooku oraz 34 kont na Instagramie. Publikowane treści, po angielsku i indonezyjskim języku Bahasa, wpierały i jednocześnie krytykowały ruch niepodległościowy w Papui Zachodniej. Również i w tym wypadku Facebook wskazał na indonezyjską firmę medialną InsightID. Zasięgi prowadzonych działań nie były tak duże jak w przypadku pierwszej grupy i dotyczyły ok. 410 000 kont, które śledziło co najmniej jedną ze stron, a około 120 000 kont śledziło co najmniej jedno z tych kont na Instagramie. Również i w tym wypadku prowadzono płatne działania na Facebooku, na które wydano równowartość około 300 000 dolarów amerykańskich opłaconych głównie w rupii indonezyjskiej.

Ostatnia grupa działała z terenu Egiptu a jej aktywność skupiała się na Somalii, Jemenie, Arabii Saudyjskiej, Sudanie, Jemenie, Tunezji, Iranie, Turcji, Libanie i Katarze. W ramach działań platforma usunęła 163 konta na Facebooku, 51 stron, 33 grupy i 4 konta na Instagramie. Treści odnosiły się do politycznych aspektów dotyczących Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Arabii ​​Saudyjskiej oraz Egiptu a także skupiała się na krytyce Kataru, Iranu i Turcji oraz południowego ruchu separatystycznego Jemenu. Działania tej grupy zostały powiązane z egipską gazetą El Fagr. Zasięgi tej grupy były imponujące – platforma donosi o ok. 5,6 milionie kont, które śledziło jedną lub więcej ze stron, mniej niż 3000 kont dołączyło do jednej lub więcej grup, a mniej niż 3000 kont śledziło co najmniej jedno z kont na Instagramie. Na reklamę na Facebooku wydano równowartość ok. 31 000 dolarów amerykańskich opłaconych głównie w dolarach amerykańskich i funtach egipskich.

Reklama

Komentarze

    Reklama