Polityka i prawo

„Punkt kontaktowy” mało popularnym środkiem odwoławczym

fot. pxfuel.com
fot. pxfuel.com

Posłowie Konfederacji w interpelacji skierowanej do ministra cyfryzacji przypominają o rozwiązaniu zaproponowanym przez Facebook i resort cyfryzacji odnośnie możliwości odwoływania się od negatywnej decyzji platformy. „Punkt kontaktowy” powstał jako kolejna instancja odwoławcza w kontekście przeprowadzenia dodatkowej kontroli w związku z blokadą i usunięciem konta lub treści.

„Było to rozwiązanie przez wielu Polaków bardzo wyczekiwane, z którym wiązano nadzieje, że po latach cenzury w końcu umożliwi swobodę wypowiedzi sympatykom poglądów konserwatywnych, narodowych, patriotycznych, katolickich, tradycyjnych” – wskazali posłowie Konfederacji w interpelacji odnosząc się do utworzonego pod koniec 2018 roku punktu kontaktowego.

W szczegółowych pytaniach do ministra posłowie proszą o przekazanie informacji m.in. odnośnie liczby zgłoszeń dotyczących przypadków usunięcia konta oraz ile razy Facebook wycofał się ze swojej decyzji.

W odpowiedzi resort cyfryzacji wskazał, że w terminie od grudnia 2018 r. do września 2020 r. za pomocą usługi wpłynęły łącznie 3 244 zgłoszenia, z czego w 614 przypadkach Facebook odblokował treści lub konta. Na prośbę przekazania danych odnośnie szczegółowych powodów zablokowania kont na Facebooku, wskazano, że nie są prowadzone statystyki dotyczące rodzaju oraz zawartości zgłoszeń w ramach usługi umożliwiającej odwołanie od decyzji portalu.

We wcześniejszej interpelacji posłanki Koalicji Obywatelskiej w tej samej sprawie, wskazano, że w okresie od grudnia 2018 r. do 26 maja br. wpłynęło 2 168 wniosków o przywrócenie usuniętych profili lub treści, z czego w wypadku 605 spraw Facebook pozytywnie rozpatrzył wnioski i przywrócił wcześniej zablokowaną treść.

Powyższe dane wskazują że, punkt kontaktowy nie jest rozwiązaniem powszechnie wykorzystywanym przez użytkowników Facebooka. Niewiele ponad 3 tysiące zgłoszeń, które wpłynęły przez 22 miesiące jego funkcjonowania pokazują raczej, że nie cieszy się on popularnością, jako odwoławczy środek od decyzji o zablokowaniu.

Porozumienie pomiędzy Ministerstwem Cyfryzacji a Facebookiem zostało podpisane 28 listopada 2018 roku. W jego wyniku został uruchomiony tzw. punkt kontaktowy, który przeznaczony jest dla polskich użytkowników Facebooka. W ramach tego rozwiązania internauci dostali możliwość składania wniosków o przeprowadzenia dodatkowej kontroli w związku z blokadą i usunięciem konta lub treści. 

Na mocy podpisanego porozumienia użytkownik mogą skorzystać z „punktu kontaktowego” jeśli usunięte treści, profile lub strony mieszczą się w jednej z kategorii wymienionych w specjalnym formularzu opracowanym przez Ministerstwo Cyfryzacji. Drugim warunkiem jest wcześniejsza nieudana próba odwołania się od decyzji o ich usunięciu, czyli wtedy, kiedy Facebook odrzucił to odwołanie lub nie odpowiedział na nie w ciągu 72 godzin.

Podmiotem odpowiedzialnym za wdrożenie i obsługę rozwiązania jest NASK. Jednak są oni jedynie przekaźnikiem pomiędzy użytkownikiem a Facebookiem, którego praca skończy się na przekazaniu zablokowanej treści czy konta do ponownego rozpatrzenia przez Facebooka.

Komentarze

    Czytaj także