Zgodnie z deklaracjami kancelarii premiera, formalna procedura związana z wnioskowaniem o wyrobienie paszportu będzie jeszcze prostsza. Od kiedy?
KPRM podaje, że już od 13 listopada br. uproszczone zostaną formalności związane z uzyskaniem paszportu. Wiąże się to z m.in. usprawnieniem działania rejestrów centralnych i odchodzeniem od tradycyjnego, odręcznego wypełniania wniosków.
Ponadto, wiele czynności prowadzonych będzie za pomocą cyfrowych kanałów. Na przykład gdy dokument będzie gotowy do odbioru, urząd wyśle Ci SMS-a lub maila (warunkiem jest wcześniejsze podanie danych kontaktowych). Z kolei w okienku urzędnicy będą mogli potwierdzić Twoją tożsamość na podstawie m.in. odcisku palca.
„Dzięki nowej e-usłudze będzie też można zgłosić online utratę lub uszkodzenie paszportu” - dodaje minister Janusz Cieszyński, sekretarz stanu w KRPM i pełnomocnik rządu ds. cyberbezpieczeństwa.
Dzięki zmianom możliwe będzie również zdalne sprawdzenie:
- danych w Rejestrze Dokumentów Paszportowych (RDP),
- czy paszport lub inny dokument paszportowy jest gotowy do odbioru,
- ważność paszportu lub innego dokumentu paszportowego.
Co więcej, osoby składające wniosek o wydanie paszportu za granicą, będą mogły - zgodnie z deklaracjami kancelarii premiera - „potwierdzić odbiór paszportu lub innego dokumentu paszportowego, który dostarczył kurier”.
Cyfryzujemy Polskę, aby wszystkim nam żyło się wygodniej i każdy mógł załatwić sprawy urzędowe online. Nowy Rejestr Dokumentów Paszportowych będzie częścią sześciu innych rejestrów centralnych, w tym dowodów osobistych, stanu cywilnego, czy numerów PESEL. Wiarygodne informacje, zgodne z dokumentami, to fundament cyfrowego urzędu. Pomaga optymalizować procesy, ale przede wszystkim jest realnym udogodnieniem dla obywateli, dając im dostęp do urzędu 24h na dobę z dowolnego miejsca na świecie. Rejestr Dokumentów Paszportowych pozwoli coraz więcej spraw związanych z paszportami zrealizować przez internet, bez konieczności wizyty w urzędzie.
Janusz Cieszyński, sekretarz stanu w KRPM i pełnomocnik rządu ds. cyberbezpieczeństwa
Czytaj też
Zgłoszenia online
Ukłonem w stronę Polaków ma być również możliwość zdalnego zgłoszenia uszkodzenia paszportu lub innego tego typu dokumentu. Kancelaria premiera mówi o trzech krokach:
- Zweryfikuj swoją tożsamość online. Możesz to zrobić za pomocą profilu zaufanego lub e-dowodu.
- Wejdź na portal gov.pl w zakładkę „Usługi dla Obywatela". Znajdź e-usługę „Zgłoś utratę lub uszkodzenie paszportu lub innego dokumentu paszportowego”.
- Kliknij „Wyślij zgłoszenie” i potwierdź za pomocą e-podpisu, profilu zaufanego, e-dowodu lub kwalifikowanego podpisu elektronicznego.
Czytaj też
UWAGA: w tych dniach nie odbierzesz paszportu
Zmiany wymagają wdrożenia nowego systemu. W efekcie w dniach 8-13 listopada organy paszportowe w Polsce i za granicą nie będą przyjmować wniosków ani też wydawać dokumentów.
„Jeśli więc dostałeś powiadomienie, że odbiór paszportu przypada w tym terminie, prosimy o udanie się do punktu paszportowego najpóźniej 8 listopada do godz. 14.00. W przypadku uzasadnionej potrzeby w tym okresie, będzie można uzyskać paszport tymczasowy” - informuje kancelaria premiera.
Więcej o planach dotyczących cyfryzacji i udogodnień dla obywateli móżna znaleźć w wywiadzie, którego udzielił naszej redakcji minister Janusz Cieszyński. Rozmowa jest dostępna pod linkiem: Rząd w metawersum. Cieszyński: Nie bagatelizuję zagrożeń.
Czytaj też
Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].