Polityka i prawo
Nie działa Teleplatforma Pierwszego Kontaktu. Co z e-receptami? [AKTUALIZACJA]
15 grudnia Ministerstwo Zdrowia wyłączyło Teleplatformę Pierwszego Kontaktu. Co to oznacza dla pacjentów?
16 grudnia na stronie pacjent.gov.pl opublikowano komunikat, w którym wskazano, że „15 grudnia br. rozwiązała się umowa Ministerstwa Zdrowia z operatorem Teleplatformy Pierwszego Kontaktu (TPK)”. To dzięki TPK pacjenci mogli uzyskać porady medyczne czy też otrzymać e-receptę czy e-skierowanie na szczepienie przeciwko koronawirusowi – informuje strona medonet.pl.
Ministerstwo odpowiada
Czy brak Teleplatformy Pierwszego Kontaktu oznacza, że od teraz wymienione usługi nie będą mogły być realizowane? Napisaliśmy w tej sprawie do Biura Komunikacji Ministerstwa Zdrowia. Odpowiedź nie jest jednoznacza.
”(…) W razie nagłego zachorowania lub nagłego pogorszenia stanu zdrowia pacjent może udać się po pomoc do dowolnego punktu nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej (od godz. 18:00 do 8:00 dnia następnego oraz całodobowo w dni ustawowo wolne od pracy). Lista placówek świadczących nocną i świąteczna pomoc znajduje się na stronie Pacjent.gov.pl oraz NFZ” - czytamy.
W wiadomości pojawia się również informacja o tym, że dotychczasowe działanie Teleplatformy Pierwszego Kontaktu będzie poddane ocenie Ministerstwa Zdrowia we współpracy z Narodowym Funduszem Zdrowia.
„Ewaluacja pozwoli na podjęcie dalszych decyzji dotyczących zasadności funkcjonowania takiego narzędzia w przyszłości. W ramach ewaluacji pod uwagę wzięte zostaną przede wszystkim: odbiór TPK przez pacjentów, koszty utrzymywania takiego narzędzia oraz możliwości zmiany systemu działania nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej” - informuje Biuro Komunikacji MZ.
Czytaj też
Dlaczego platforma znika?
Wynika to z przepisów. Jak czytamy na stronie ministerstwa: „TPK powstała w czasie pandemii COVID-19. Działanie platformy było ściśle związane z przepisami tzw. specustawy covidowej, które obowiązują do końca roku. Dlatego także rozwiązuje się umowa dotycząca TPK”.
Czytaj też
Co z Telefoniczną Informacją Pacjenta?
Koniec Teleplatformy Pierwszego Kontaktu nie jest równoznaczny z likwidacją innej usługi mającej ułatwiać życie pacjentów – Telefonicznej Informacji Pacjenta (800 190 590). Jest to całodobowa infolinia, dzięki której można dowiedzieć się m.in. o tym, gdzie znajduje się najbliższy szpital czy apteka.
Jednocześnie warto odnotować, że pod podanym numerem telefonu nie uzyskamy porady medycznej.
/MG
Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].