Polityka i prawo

Kary dla influencerów. Kto złamał prawo?

influencer
Fot. geralt/Pixabay

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) ukarał influencerów za brak współpracy z Urzędem w ramach prowadzonych postępowań. Mówimy o łącznej kwocie w wysokości 139 tys. zł.

„W ramach prowadzonych postępowań w sprawie oznaczania treści komercyjnych w mediach społecznościowych oraz podejrzenia scamu, prezes UOKiK skierował wystąpienia do kilkudziesięciu wiodących influencerów, zbierając informacje o funkcjonowaniu branżyinfluencer marketingu oraz weryfikując prawidłowość oznaczania przez nich treści reklamowych w mediach społecznościowych. Niestety kilku odpytywanych twórców nie udzieliło informacji lub nie przesłało dokumentów, których zażądał Urząd” - informuje UOKiK w komunikacie do sprawy.

Prezes Urzędu Tomasz Chróstny wskazuje, że instytucja równocześnie prowadzi kilka działań dotyczących branżyinfluencer marketingu. Mowa o m.in. postępowaniach wyjaśniających, podczas których zbadano „profile najpopularniejszych influencerów oraz ich kontrakty, sprawdzając warunki współpracy i ustalenia z reklamodawcami - markami i agencjami marketingowymi”.

„Sprawdziliśmy m.in. z czego konkretnie wynikają zaniedbania w oznaczaniu postów sponsorowanych - kiedy winę ponosi twórca, a kiedy ukrycia charakteru reklamy wymaga sam zleceniodawca. Niezbędne było więc pozyskanie odpowiedzi twórców na konkretne pytania lub przesłanie nam odpowiednich dokumentów” - tłumaczy Tomasz Chróstny.

Czytaj też

Brak współpracy

UOKiK podkreśla, że podjęte kroki mają na celu zmianę rynku reklamowego w social mediach oraz usunięcie „negatywnych praktyk, szkodzących konsumentom”.

Pomimo prób ze strony Urzędu, część influencerów nie udzieliła odpowiedzi na zadane przez instytucję pytania, nie przedstawiła dokumentów czy informacji albo też nie odbierała korespondencji. Tego typu zachowanie jest wyrazem braku woli do współpracy w ramach postępowania i stanowi poważne naruszenie przepisów. „Może bowiem utrudniać udowodnienie stosowania niedozwolonej praktyki, a także wydłuża znacząco możliwość ustalenia stanu faktycznego” - wyjaśnia prezes UOKiK.

Wiąże się to ze skutakami prawnymi i finansowymi. Mowa o karach finansowych nawet do 50 mln euro.

Kogo ukarano?

Biorąc pod uwagę wszystkie okoliczności, Tomasz Chróstny zdecydował się wydanie 6 decyzji dotyczących ukrania influencerów za brak współpracy z Urzędem:

  • Kruszwil Marek Kruszel – 50 tys. zł
  • MD Marcin Dubiel – 25 tys. zł
  • Maffashion Julia Kuczyńska – 30 tys. zł
  • Paweł Malinowski – 20 tys. zł
  • Marcin Malczyński – 10 tys. zł
  • Marley Marlena Sojka – 4 tys. zł

Łącznie mówimy o kwocie 139 tys. zł. Wydane decyzje nie są prawomocne, a więc osobom ukaranym przysługuje prawo do odwołania się do sądu.

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected]

Komentarze

    Czytaj także