Reklama

Polityka i prawo

Federalna Komisja Handlu chce zakazać Mecie zarabiania na danych dzieci

Autor. Anthony Quintano / Flickr

FTC (ang. Federal Trade Commission) przedstawiła pomysł, według którego na firmę Meta miałby zostać nałożony zakaz zarabiania na danych, należących do niepełnoletnich użytkowników. Komisja znalazła też „kilka luk i słabości w programie ochrony prywatności Facebooka”, które stanowiły „poważne ryzyko dla społeczeństwa”.

Reklama

W ostatnią środę Komisja stwierdziła, że firma Meta naruszyła nakaz prywatności, do którego zobowiązała się w 2020 roku. To wtedy firma zgodziła się na przeprowadzenie niezależnej oceny programu ochrony prywatności. Była to ugoda, w ramach której Facebook musiał zapłacić aż 5 miliardów dolarów po tym, jak wcześniej ujawniona została afera Cambridge Analytica .

Reklama

Zdaniem FTC, Facebook naruszał też wcześniejsze rozporządzenie z 2012 roku, mając dostęp do prywatnych informacji użytkowników. Na dodatek, jak poinformowała Komisja, platforma zezwalała aplikacjom innych firm na dostęp do danych użytkowników do połowy 2020 roku.

FTC oskarżyła też Metę o naruszenie zasad ochrony prywatności dzieci w internecie. W tym przypadku chodziło o błędy w prezentowaniu informacji o kontroli rodzicielskiej w Messenger Kids. Zdaniem Komisji, Meta reklamowała, że wspomniana aplikacja pozwala dzieciom rozmawiać wyłącznie z kontaktami zatwierdzonymi przez ich rodziców. Okazuje się, że najmłodsi mogli też komunikować się z osobami spoza listy wyznaczonej przez swoich opiekunów. 

Reklama

Czytaj też

Zalecenia FTC

Według Komisji, potrzebne jest zaostrzenie warunków obowiązującej umowy, które dotykałoby wszystkich usług oferowanych przez Metę. Chodzi więc nie tylko o Facebooka, ale też Instagrama, WhatsAppa i Oculusa. Na czym miałaby polegać zmiana w przepisach? Chodzi między innymi o wprowadzenie całkowitego zakazu zarabiania na danych użytkowników poniżej 18. roku życia.

To nie wszystkie zalecenia Federalnej Komisji Handlu względem Mety. FTC stara się również o to, aby firma – zanim wprowadzi na rynek nowy lub zmodyfikowany produkt – była zobowiązana do uzyskania potwierdzenia od niezależnego rzeczoznawcy, że program prywatności jest w pełni zgodny z warunkami umowy.

Z informacji podanych przez CNBC wynika, że Meta otrzymała 30 dni na to, aby ustosunkować się do ustaleń FTC.

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].

/MG

Reklama

Komentarze

    Reklama