Polityka i prawo
Branża technologiczna potrzebuje nowych regulacji. Walka o zaufanie użytkowników?
Firmy takie jak Facebook każdego dnia muszą podejmować decyzje dotyczące kluczowych wartości społecznych. Platformy nie mogą tego typu spraw rozstrzygać same. Potrzebujemy nowych regulacji - uważa szef Facebooka Mark Zuckerberg.
W poniedziałkowym artykule Zuckerberg zaapelował o wprowadzenie regulacji dla firm technologicznych, co pomogłoby branży m.in. w zdobyciu zaufania użytkowników. "Jeśli nie opracujemy odpowiednich standardów, to ludzie nie będą ufać ani instytucjom ani technologii" - podkreślił.
"Codziennie musimy wybierać pomiędzy istotnymi wartościami społecznymi. Czy lepiej chronić wolność słowa czy dbać o bezpieczeństwo użytkowników? Czy lepiej chronić prywatność internautów czy raczej współpracować w organami ścigania? Rzadko można na to znaleźć jedną właściwą odpowiedź. dlatego uważam, że prywatne firmy nie powinny takich decyzji podejmować same, zwłaszcza jeśli dotyczą one fundamentalnych wartości demokratycznych" - napisał szef Facebooka.
Zuckerberg przypomniał, że już w ubiegłym roku Facebook zaapelował do prawodawców o wprowadzenie powszechnie obowiązujących zasad, dotyczących m.in. zamieszczania w sieci wpisów o tematyce związanej z wyborami, blokowania i usuwania przez platformy treści szkodliwych, ochrony prywatności użytkowników oraz przetwarzania danych w Internecie.
Szef FB zaznaczył, że firma sama robi dużo w kierunku, w tym np. publikuje raporty dotyczące szkodliwych treści w Internecie czy dane zleceniodawców reklam politycznych.
Zapowiedział, że Facebook w poniedziałek planuje opublikować drugą Białą Księgę, czyli propozycje dotyczące lepszego wprowadzenia regulacji dotyczących firm technologicznych. Pierwszy dokument tego typu opublikowany został przez firmę we wrześniu ubiegłego roku i dotyczył przetwarzania danych przez branżę IT.
Zuckerberg w artykule odniósł się także do prowadzonych przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) prac nad międzynarodowymi przepisami o podatku cyfrowym.
"Wspieramy starania OECD, żeby wprowadzić sprawiedliwy podatek cyfrowy. Dobre regulacje będą zapewne na początku bolesne dla interesów Facebooka, ale z czasem przyniosą wszystkim korzyści" - napisał Zuckerberg. Zastrzegł jednak, że firma nie zgodzi się na każdą propozycję, a zwłaszcza na takie, które byłyby niekorzystne dla małych przedsiębiorców współpracujących z koncernem.
Artykuł w Financial Times zbiegł się z poniedziałkową wizytę Zuckerberga w Brukseli. Szef Facebooka spotka się tutaj m.in. z komisarz UE ds. cyfryzacji Margrethe Vestager i komisarzem ds. rynku wewnętrznego Thierry'm Bretonem.
Czytaj też: Mark Zuckerberg stanie przed komisarzami UE