Na początku stycznia br. Ministerstwo Cyfryzacji ogłosiło konsultacje ws. założeń wdrożenia Aktu o Usługach Cyfrowych (Digital Services Act - DSA). Teraz poznaliśmy wyniki rozmów z branżą, a na tej podstawie resort przygotuje projekt.
Szczegółowo o założeniach do projektu ustawy wdrażającego Akt o usługach cyfrowych) pisaliśmy już na łamach CyberDefence24.pl w tym tekście.
Chodzi między innymi o wyznaczenie organu, który będzie pełnić funkcję koordynatora ds. usług cyfrowych (regulatora odpowiadającego za przestrzeganie przepisów w Polsce). Jak pisaliśmy, nowelizacja ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną (oraz niektórych innych ustaw) ma w związku z tym obejmować wskazanie Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej jako organu pełniącego funkcję koordynatora do spraw usług cyfrowych w Polsce; opracowanie procedur krajowych (certyfikacja, przyznawanie statusu zaufanego podmiotu sygnalizującego i zweryfikowanego badacza); przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli czy opracowania katalogu kar pieniężnych.
„Mając na względzie powyższe (…) wskazano koordynatora do spraw usług cyfrowych, którego rolę pełnić będzie Prezes UKE. Jednocześnie, z uwagi na zakres właściwości, przewidziano, że część obowiązków związanych w stosowaniem Rozporządzenia, będzie wykonywana przez właściwe organy, czyli przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów” - pisaliśmy na naszych łamach, cytując dokument przygotowany wcześniej przez resort cyfryzacji.
Czytaj też
Zakończenie konsultacji
O zakończeniu konsultacji ws. wdrożenia przepisów o DSA na grunt polski poinformował dr Dariusz Standerski, wiceminister cyfryzacji. „Mamy wyniki konsultacji założeń DSA. To dla nas ważny punkt w pracy nad projektem, który pozwala potwierdzić lub zweryfikować część założeń. Teraz dopracowujemy szczegóły i wrócimy z gotowym projektem! O wdrożeniu DSA rozmawialiśmy też wczoraj w Komisji Europejskiej. Cieszę się, że jesteśmy w tym temacie na bieżąco z instytucjami unijnymi” - napisał w serwisie LinkedIN.
Jak czytamy, w konsultacjach wzięły udział 34 podmioty, między innymi trzech regulatorów (KRRiT, UKE, UOKiK); sześć organizacji pozarządowych czy trzynaście izb gospodarczych.
W stanowisku podsumowującym konsultacje, zaznaczono, że uwagi organizacji mają „wstępny i ogólny charakter”. „Jest to całkowicie zrozumiałe ze względu na fakt, że konsultowane są założenia, a nie konkretne przepisy ustawy wdrażającej” - dodano.
Część podmiotów miała postulować o „dopracowanie procedur kontrolno-nadzorczych”. Według izb gospodarczych, zadania Prezesa UKE wykraczające poza kwestie związane z telekomunikacją nie mogą być finansowane przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych w postaci opłaty telekomunikacyjnej, więc należy określić „odrębne źródła finansowania”.
„Zdaniem izb niedopuszczalna byłaby sytuacja, w której obciążenia po stronie przedsiębiorców telekomunikacyjnych rosłyby w związku z realizacją przez Prezesa UKE działań niezwiązanych z działalnością telekomunikacyjną” - stwierdzono w przygotowanym stanowisku.
Podkreślono też konieczność zapewnienia spójności między wdrożeniem DSA a przyszłą implementacją do Prawa Autorskiego przepisów dyrektywy 2019/790 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie prawa autorskiego i praw pokrewnych na jednolitym rynku cyfrowym.
Natomiast kilka podmiotów (IAB Polska, Panoptykon, WKB lawyers, Fundacja Forum Konsumentów, Fundacja INSTRAT, Wikimedia Europe) sugerowało powołanie krajowego organu opiniodawczo-doradczego działającego przy koordynatorze ds. usług cyfrowych.
Koordynator ds. usług cyfrowych
W wielu stanowiskach wyrażono poparcie dla wyznaczenia Prezesa UKE jako koordynatora ds. usług cyfrowych. Pojawił się także postulat (m.in. UKE, UOKiK i KRRiT) rozszerzenia listy organów odpowiedzialnych za DSA w Polsce (o KRRiT i/lub UODO).
Zdaniem większości organizacji koordynator (i organ właściwy) powinni dysponować „odpowiednimi zasobami” w związku z nowymi wyzwaniami. Chodzić ma o wzmocnienie kadrowe i finansowe, ale także ścisłe zdefiniowanie zadań regulatorów takich jak UKE i UOKIK, a także precyzyjne ustalenie zasad ich współpracy.
Fundacja Panoptykon zaproponowała rozważenie finansowego wsparcia państwa dla tworzenia pozasądowych organów np. przez organizacje non-profit. „Alternatywą byłoby powołanie tego pozasądowego organu rozstrzygania sporów przy koordynatorze ds. usług cyfrowych w oparciu o dobre praktyki istniejące w obszarze systemów pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich” - czytamy.
Czytaj też
Status zaufanego podmiotu i zweryfikowanego badacza
Biorący udział w konsultacjach wskazali na organizacje, które są gotowe, by stać się „podmiotem sygnalizującym” w różnych obszarach. Zaproponowano także, by dodano przepisy o zachowaniu zasad bezpieczeństwa w kwestii udostępnianie danych tzw. zweryfikowanym badaczom.
Zasugerowano, aby przed przyznaniem uprawnień tzw. zweryfikowanego badacza (o tym, kim jest, pisaliśmy więcej tutaj), koordynator ds. usług cyfrowych mógł skonsultować się ze swoimi „odpowiednikami” w innych państwach Unii Europejskiej.
Ministerstwo Cyfryzacji przedstawiło tylko niektóre z uwag zgłoszonych w ramach konsultacji. O dalszych krokach ma informować za pośrednictwem swojej strony.
Czytaj też
Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].