Reklama

Polityka i prawo

mLegitymacja szkolna – akcja realizacja

Fot. Ministerstwo Cyfryzacji
Fot. Ministerstwo Cyfryzacji

Czas na realizację projektu. Halinów to pierwsza gmina w Polsce, w której uczniowie mogą korzystać z mLegitymacji, czyli legitymacji szkolnej w wersji mobilnej, w telefonie komórkowym. Od dziś wszystkie zainteresowane szkoły mogą zgłaszać chęć przystąpienia do projektu.

Podpisanie porozumienia pomiędzy Ministerstwem Cyfryzacji a szkołą – to konieczny warunek do tego, by uczniowie danej placówki mogli korzystać z mLegitymacji. Pierwszy taki dokument podpisali w czwartek minister cyfryzacji Marek Zagórski i Lidia Kołakowska, dyrektor Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Halinowie (woj. mazowieckie). A to oznacza, że uczniowie tamtejszej Szkoły Podstawowej im. Kornela Makuszyńskiego lada moment będą używać elektronicznej wersji legitymacji szkolnej.

Zawsze pod ręką

Przygotowana przez Ministerstwo Cyfryzacji mLegitymacja to część aplikacji mObywatel. - To bezpieczne, nowoczesne i bezpłatne narzędzie, które nie tylko ułatwi życie uczniom, ale powinno też spodobać się rodzicom – powiedział w trakcie czwartkowej konferencji prasowej minister cyfryzacji Marek Zagórski. - mLegitymacja powinna rozwiązać odwieczny rodzinny problem - ciężko będzie zostawić ją w domu. Mało który młody człowiek nie pamięta przecież o zabraniu telefonu komórkowego. Co więcej, mLegitymację będzie można zainstalować w telefonie rodzica - dodał.

Wdrożenie mLegitymacji poprzedziły wielomiesięczne testy i pilotaże systemu. Rozwiązanie było testowane nie tylko w Halinowie, ale też w szkołach w Siedlcach i Żyrardowie. Ma ona również umocowanie prawne – jej wydawanie umożliwia obowiązujące rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych.

Podstawa do zniżek

- mLegitymacja szkolna, identycznie jak papierowa wersja dokumentu, poświadcza uprawnienia uczniów do ulgowych przejazdów kolejowych, czy autobusowych. Jest także podstawą do otrzymania innych, przysługujących uczniom, zniżek – przypomniał szef Ministerstwa Cyfryzacji. - Uczniowie mogą z niej korzystać w tych samych sytuacjach, w których obecnie korzystają z „tradycyjnych” dokumentów. Nie tylko w trakcie kontroli biletów, ale także np. przy zakładaniu karty w bibliotece czy zakupie biletów do kina - dodał Marek Zagórski.

mLegitymacja szkolna to bezpieczne, trudne do podrobienia narzędzie, umożliwiające weryfikację informacji, jakie obecnie znajdują się w papierowej legitymacji.

Można ją zweryfikować wizualnie – posiada takie zabezpieczenia jak hologram i animowana flaga. Dodatkowo, w przypadku wątpliwości, można wykorzystać ogólnodostępną aplikację mWeryfikator, która sprawdzi nie tylko autentyczność dokumentu, ale także fakt czy dokument nie został zastrzeżony w szkole (w przypadku np. zagubienia telefonu).

Co jest w środku?

W mLegitymacji zapisane są wszystkie dane, które można znaleźć w „tradycyjnych” dokumentach:

  • imię i nazwisko ucznia,
  • numer legitymacji,
  • datę wydania,
  • termin ważności,
  • status użytkownika (uczeń),
  • datę urodzenia,
  • PESEL,
  • adres zamieszkania,
  • nazwę i adres szkoły.

Aby uruchomić mLegitymację uczniowie muszą posiadać telefon z systemem operacyjnym Android w wersji co najmniej 6.0.

Dla wszystkich

mLegitymacje szkolne mogą być wydawane uczniom szkół podstawowych i ponadpodstawowych, zarówno publicznych, jak i niepublicznych. Mobilną legitymację może otrzymać każdy uczeń, któremu wydano wcześniej tradycyjną wersję dokumentu. Okres ważności mLegitymacji jest tożsamy z okresem ważności wydanej wcześniej wersji papierowej. W przypadku utraty ważności „tradycyjnej” legitymacji, mobilna wersja dokumentu będzie unieważniana. Szkoła będzie mogła unieważnić dokument także w przypadku utraty mLegitymacji z powodu uszkodzenia, niepoprawnego działania, czy zgubienia urządzenia mobilnego, w którym była przechowywana.

Wskazówki dla szkół

W najbliższym czasie przedstawiciele Ministerstwa Cyfryzacji podpiszą porozumienia z dyrektorami kolejnych szkół, które wyraziły chęć przystąpienia do projektu. Procedura przyznawania mLegitymacji składa się z trzech etapów. Pierwszy krok, to wypełnienie specjalnego formularza zgłoszeń przez zainteresowanego projektem rodzica.

Drugi – to podpisanie wspomnianego porozumienia. Trzeci – przekazanie przez szkołę danych potrzebnych do uruchomienia systemu. Po dokonaniu formalności upoważnione, wskazane przez szkołę osoby, otrzymają dostęp do dedykowanego portalu umożliwiającego wystawianie i obsługę mLegitymacji.

mLegitymacja dla studentów

mLegitymacja szkolna to nie wszystko nad czym pracujemy. Nie zapominamy o studentach. Na Politechnice Wrocławskiej oraz Uniwersytecie Przyrodniczo-Humanistycznym w Siedlcach trwa pilotaż mLegitymacji studenckiej. Podobnie jak mLegitymacja szkolna będzie ona uzupełnieniem standardowych form – papierowych lub plastikowych kart.

Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji

Reklama

Komentarze

    Reklama