Często menedżerowie nie zdają sobie do końca sprawy, w jaki sposób niska jakość danych może wpłynąć na przyszłość organizacji i spowodować konkretne straty finansowe. Dane to cenne aktywa, o które trzeba dbać i efektywnie wykorzystywać do rozwoju i budowania przewagi konkurencyjnej. W dobie Big Data, dane to nowa żyła złota, ale przedsiębiorstwa mogą się na nich „wzbogacić” tylko wtedy, gdy będą one w prawidłowy sposób zbierane, czyszczone, interpretowane i analizowane.
Jakie dane to Big Data?
W środowisku Big Data możemy wyróżnić pięć kategorii danych, które dziś wymagają skutecznej analizy. Pierwszą z nich są dane pochodzące ze stron internetowych i kanałów social media. To źródło szczególnie ważne dla obszaru zarządzania relacjami z klientem, które zapewnia ogromną wiedzę o zachowaniach i potrzebach klientów oraz umożliwia spersonalizowaną komunikację dostosowaną do jego potrzeb. Drugą kategorią są wszystkie dane pochodzące z sensorów zainstalowanych w maszynach i urządzeniach, czyli tzw. obszar Internetu Rzeczy. Internet of Things coraz odważniej wchodzi do naszej codzienności jako ekosystem, w ramach którego przedmioty posiadające dostęp do sieci komputerowych gromadzą i przekazują różnego rodzaju dane. Kolejne dwie kategorie to „Big Transaction Data” związane głównie np. z telekomunikacją i ochroną zdrowia oraz dane biometryczne służące do identyfikacji osób, takie jak: linie papilarne, cechy tęczówki oka, czy DNA. Ostatnią kategorią są dane wytwarzane na co dzień przez człowieka takie jak: nagrania głosowe, pliki video, korespondencja papierowa, e-mail i inne.
Jak skutecznie analizować Big Data?
- Każda działalność biznesowa wymaga dzisiaj, aby informacje wspierające podejmowanie decyzji były wysokiej jakości, dostarczane na czas, i co najważniejsze, były pewne i gwarantowały bezpieczeństwo. Dlatego dane wymagają rzetelnego podejścia do ich przetwarzania, przejrzystego sposobu zarządzania nimi i zdefiniowanych odpowiedzialności, określonych standardów i zasad nimi rządzących, bezpieczeństwa i ochrony oraz monitorowania i kontroli – mówi Patryk Choroś z SAS Institute.
Wiele organizacji nie wykorzystuje w pełni potencjału informacji, które są gromadzone w ich bazach transakcyjnych. Aby sięgnąć po nowe zewnętrzne źródła danych niezbędne jest wdrożenie strategii zarządzania danymi w organizacji. Jest to fundament dla analityki, który zapewni, że różnorodne dane będą zawsze dokładne, kompletne i aktualne. Dodatkowo będą też dostępne, zrozumiałe i przydatne, aby wspierać realizację celów biznesowych i umożliwiać podejmowanie właściwych decyzji, także na masową skalę.
Źródło: infowire.pl
Czytaj też: FBI ma bazę 412 milionów zdjęć do cyfrowej identyfikacji twarzy