Reklama

Biznes i Finanse

Cyfryzacja medycyny jest faktem. Jak wpłynęła na zdrowie Polek?

Fot. stevepb / Pixabay
Fot. stevepb / Pixabay

Transformacja cyfrowa w ochronie zdrowia znacznie przyspieszyła ze względu na pandemię COVID-19. Według analityków infuture.institute Natalii Hatalskiej, przejście na cyfrową i zdalną samoopiekę zdrowotną zmieni mentalności pacjentek, które w dużej mierze powinny polegać na sobie. Tymczasem, 50 proc. Polek nie jest przekonanych do samodiagnozy.

Jak czytamy w raporcie infuture.institute, cyfryzacja usług medycznych w Polsce jest na początkowym etapie rozwoju. Rynek ten jednak ma przed sobą czas dynamicznej ekspansji, a Polacy podczas pandemii bardziej zainteresowali się cyfrową medycyną. 

Polki nie są na nią gotowe 

Według zespołu infuture.institute, w ostatnich latach 67 proc. kobiet przynajmniej raz zdarzyła się sytuacja, że musiały zapisać się do lekarza wyłącznie na teleporadę lub telewizytę i nie mogły skorzystać z innej formy spotkania.

"Polki nie są gotowe do całkowitego przejścia na w pełni scyfryzowane formę kontaktu z lekarzem" - czytamy w raporcie. Jedna trzecia mieszkanek Polski według zespołu odczuwa w związku z cyfryzacją ochrony zdrowia negatywne emocje, takie jak rozczarowanie, niechęć, złość i frustrację. "Negatywne emocje są w dużej mierze związane ze strachem przed błędną i niedokładna diagnozą" - oceniono.

W opinii polskich pacjentek, cyfrowe rozwiązania w ochronie zdrowia powinny służyć tylko wstępnej weryfikacji objawów czy parametrów życiowych (m.in. sprawdzanie ciśnienia tętniczego krwi, temperatury ciała czy tętna). W badaniu infuture.institute kobiety podkreślały istotną rolę czynnika ludzkiego w medycynie, który rozumieją jako kontakt z lekarzem oraz indywidualne traktowanie pacjenta, mające wpływ zarówno na podejście do badań profilaktycznych, jak i otwartość na cyfryzację.

Zmiana podejścia do zdrowia pacjenta 

Zdaniem ankietowanych Polek, usprawnienie cyfrowej ochrony zdrowia powinno iść w parze z całościowym podejściem do zdrowia pacjenta. 

Cyfryzacja powinna przekładać się zatem nie tylko na teleporady, ale także oferować zdalne zapisy oraz przypomnienia o wizytach i badaniach, ciągłość opieki u jednego  lekarza, pomoc w monitorowaniu konieczności wykonywania badań profilaktycznych i centralizację danych (takich jak np. informacje o wynikach badań czy przebytych chorobach). 


Chcemy być także bliżej Państwa – czytelników. Dlatego, jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected]. Przyszłość przynosi zmiany. Wprowadzamy je pod hasłem #CyberIsFuture. 

image
Fot. Reklama

Reklama
Reklama

Komentarze