Cyberbezpieczeństwo
Google na I/O 2022 pokazało nowe narzędzia dla prywatności i bezpieczeństwa
Na dorocznej konferencji dla deweloperów I/O 2022 Google zapowiedziało nowe narzędzia do ochrony użytkowników przed cyberzagrożeniami oraz możliwości zwiększonej ochrony prywatności przy korzystaniu z najpopularniejszych usług cyfrowych tego koncernu.
Podczas środowej konferencji Google powtórzyło obietnicę pracy nad uwierzytelnianiem bezhasłowym, które już wkrótce ma stać się rzeczywistością, podobnie jak dwuskładnikowe uwierzytelnianie domyślnie włączone dla wszystkich użytkowników usług cyfrowych tego giganta.
Prace nad bezhasłowymi opcjami logowania realizowane są we współpracy z innymi firmami świata technologii, takimi jak Microsoft i Apple. W ubiegłym tygodniu były zapowiedziane w ramach aktywności FIDO Alliance, zrzeszającego podmioty pracujące nad usprawnieniem procesów uwierzytelniania dostępu bez haseł, o czym pisaliśmy na łamach CyberDefence24.pl.
Czytaj też
Wirtualne karty płatnicze w Chrome i na Androidzie
Jedną z zapowiedzi nowych rozwiązań, które mają poprawiać bezpieczeństwo użytkowników usług Google'a, są wirtualne karty płatnicze, które będzie można wykorzystywać w przeglądarce Chrome i w systemie Android. Nowa funkcjonalność ma być dostępna jeszcze w tym roku.
Czytaj też
Na czym polega jej działanie? Na zamarkowaniu prawdziwego numeru naszej karty płatniczej generowanym wirtualnie, który jest przechowywany w przeglądarce zamiast tego realnego i na wypadek cyberataku nie stwarza dla nas zagrożenia. Wirtualne numery kart mają być rozpoznawalne bez problemu przez systemy płatności, stosowane w popularnych sklepach, co z kolei pozwoli użytkownikom na zachowanie prywatności podczas zakupów - transakcje będą odbywały się z zastosowaniem numeru wirtualnego. Istnieje zatem realna szansa, że w przypadku, kiedy sklep zostanie zhakowany, nasz numer karty pozostanie bezpieczny - cyberprzestępcy zyskają dostęp jedynie do tego wirtualnego.
Wirtualne numery kart mają być dostępne w pierwszej kolejności dla użytkowników przeglądarki Chrome i systemu Android z USA.
Anonimowość w wyszukiwarce
Podczas swojej corocznej konferencji dla programistów, Google zapowiedziało również zmiany w wyszukiwarce internetowej, która zajmuje miejsce niekwestionowanego lidera tego rodzaju usług na świecie.
Czytaj też
Od dawna gigant oskarżany był o to, że zbiera zbyt wiele danych o użytkownikach korzystających z wyszukiwarki - dlatego, jak twierdzi firma, zaprezentowany został mechanizm Protected Computing, pozwalający osobom korzystającym z wyszukiwarki Google na anonimizowanie swojej aktywności online i co za tym idzie, minimalizację swojego cyfrowego śladu.
Protected Computing to mechanizm, który zmienia sposób gromadzenia i przetwarzania danych osobowych przez Google. W praktyce sprowadza się do zmniejszenia ilości danych pozwalających na identyfikację konkretnych osób, a także do wykorzystania metod maskowania tożsamości użytkowników. Wyposażony jest również w szyfrowanie końcowe, co sprawia, że nawet Google nie będzie mogło podejrzeć wrażliwych danych przetwarzanych przez wyszukiwarkę, jeśli użytkownik zdecyduje się na anonimizację własnej tożsamości i aktywności.
Większa kontrola nad reklamami
Użytkownicy zyskają również większą możliwość kontrolowania tego, jakie reklamy są im wyświetlane w oparciu o mechanizmy profilowania wykorzystywane przez koncern.
Czytaj też
W centrum zarządzania kontem i ustawieniami reklam będzie można zdecydować, że w produktach takich jak YouTube, wyszukiwarka i sekcja "Odkryj" na Androidzie nie będą wyświetlane określone typy reklam. Niechciane komunikaty będzie można wyłączyć samodzielnie, np. eliminując z otrzymywanych komunikatów marketingowych te poświęcone tematom takim jak alkohol, hazard, ciąża i rodzicielstwo, a także utrata wagi i odchudzanie czy randki.
Zwiększona ochrona bezpieczeństwa produktów Google'a
Zabezpieczenia przed phishingiem do tej pory znane z poczty elektronicznej Gmail trafią do produktów takich jak Google Workspace, w tym - do Dokumentów i Arkuszy oraz aplikacji Slides Google'a.
Aplikacje wyposażone będą w system informowania o zagrożeniach bezpieczeństwa, a specjalna żółta ikona na zdjęciu profilowym będzie zachęcała użytkowników do podniesienia standardów własnej higieny cyfrowej, np. poprzez dokonanie niezbędnych aktualizacji.
Chcemy być także bliżej Państwa – czytelników. Dlatego, jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected]. Przyszłość przynosi zmiany. Wprowadzamy je pod hasłem #CyberIsFuture.