Fałszywe reklamy na Facebooku. Deepfake z prezydentem i szefem Orlenu
Autor. Freepik.com. Licencja: https://www.freepik.com/legal/terms-of-use, https://support.freepik.com/s/article/Attribution-How-when-and-where
Fałszywe reklamy inwestycyjne na Facebooku wciąż kuszą internautów złudną szansą na szybki zarobek. Oszuści postanowili wykorzystać wizerunek prezydenta Karola Nawrockiego do promocji rzekomego pasywnego dochodu. Nie jest to jedyna znana osoba, z której rozpoznawalności „skorzystali” cyberprzestępcy w ostatnim czasie.
Jedyna okazja, państwowa inicjatywa o ograniczonym czasie dostępności, metoda ukrywana przed wszystkimi – takimi hasłami oszuści zwracają uwagę osób przeglądających codziennie Facebooka. Należący do Mety portal społecznościowy od lat zmaga się z problemem reklam, które promują fałszywe inwestycje i szybki zarobek.
Opisywaliśmy na naszych łamach deklaracje amerykańskiego przedsiębiorstwa co do podejmowanych działań, jednak kolejne doniesienia stają w kontrze ze słowami właściciela platformy społecznościowej.
Czytaj też
Prezydent nie reklamuje kryptoscamu...
W poniedziałek 8 grudnia br. uwagę na kolejne oszustwo zwróciło Stowarzyszenie Demagog, które zidentyfikowało cztery nagrania z prezydentem Karolem Nawrockim opłacone przez oszustów na Facebooku. Przeciętny użytkownik internetu nie zauważy na pierwszy rzut oka podstępu – wizualnie wszystko bowiem wygląda normalnie.
📲 W sieci pojawiły się nagrania, w których prezydent Nawrocki zachęca do rejestracji na platformie umożliwiającej inwestycje w kryptowaluty. To ⚠️ #scam, a wideo zostało wygenerowane przy pomocy narzędzi AI.
— 🔎 DEMAGOG (@DemagogPL) December 8, 2025
❗ Link dołączony do posta przekierowuje do strony, która jest próbą… pic.twitter.com/9Xr1LpYQFZ
W rzeczywistości, głos głowy państwa został spreparowany przy użyciu sztucznej inteligencji, aby reklamować inwestycje w kryptowaluty za pośrednictwem jednej z platform. Podstawiona strona służy z kolei do wyłudzania danych osobowych.
Organizacja zwraca uwagę, że w przypadku tych wideo sfałszowana wypowiedź jest poprawna od strony językowej. Wskazówka co do braku autentyczności kryje się w warstwie technicznej.
„Elementem, który w omawianym nagraniu wskazuje na oszustwo, są nienaturalnie brzmiące pauzy. Jeśli wsłuchamy się w nie, odkryjemy, że za każdym razem dźwięk całkowicie milknie. W nagraniach ciągłej wypowiedzi taka sytuacja nie występuje” – wyjaśnia Stowarzyszenie w swoim tekście.
Autor. Meta Ads Library/ screen CyberDefence24
Analiza danych dostępnych w Bibliotece Reklam Mety ujawnia znacznie większą skalę problemu. W momencie powstawania tego artykułu, opłacający fałszywe materiały profil Digital Polska miał aktywnych 20 reklam. Od początku funkcjonowania konta, tj. 1 grudnia, było ich w sumie 180; część z nich została zablokowana przez Metę za złamanie zasad. Sama strona, do której prowadził osadzony w reklamie link, została już dodana do Listy Ostrzeżeń CERT Polska.
Autor. CyberDefence24
...a prezes Orlenu nie promuje inwestycji
Na inną reklamę zwrócił uwagę we wpisie na X użytkownik ScamBagPl. Do promocji „innowacyjnego oprogramowania do rynków handlowych” wykorzystano wizerunek Ireneusza Fąfary, prezesa Orlenu. W spreparowanym przez AI materiale pojawiają się obietnice gwarantowanego zysku dla nowych użytkowników „do 4 tys. zł dziennie” – mimo, że prezes mówi o kwocie 2,5 tys. zł dziennego przychodu – oraz podkreślana jest ekskluzywność oferty, z której skorzysta „tylko 20 osób”.
Użycie wizerunku znanych osób to codzienność w scamowych reklamach, tylko w kółko to samo... czasem jednak trafia się jakieś nowe video. W ramach "nowy #deepfake w reklamach @Meta" występuje dziś CEO @GrupaORLEN. #ScamInwestycyjny pic.twitter.com/zY6vIJ6QDD
— ScamBagPl (@ScamBagPl) December 8, 2025
Według Biblioteki Reklam Mety, konto Polsat Media (próbujące tym samym podszywać się pod Grupę Polsat Plus) opłaciło w sumie 55 materiałów tego samego rodzaju. Co ciekawe, jako miniaturki spreparowanych filmów ustawiono zdjęcia zwierząt, zaś najstarsze reklamy pochodzą z początku grudnia – tak samo, jak w przypadku profilu Digital Polska. Pozwala to podejrzewać, że oba profile mogą być powiązane ze sobą.
Autor. Meta Ads Library/ screen CyberDefence24
Przypominamy: w przypadku zauważenia fałszywej reklamy, nie należy podawać żadnych danych na stronie, do której prowadzi link umieszczony w opłaconym materiale. Adres strony najlepiej przekazać do CERT Polska za pośrednictwem formularza dostępnego tutaj; po potwierdzeniu, znajdzie się ona na Liście Ostrzeżeń, a dostęp do niej zostanie zablokowany.


Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].
Cyfrowy Senior. Jak walczy się z oszustami?