Reklama

Fałszywe reklamy na Facebooku. Deepfake z prezydentem i szefem Orlenu

Od początku grudnia na Facebooku krążą fałszywe reklamy z prezydentem oraz prezesem Orlenu. Ich wizerunek został wykorzystany przez cyberprzestępców do promocji oszustw na inwestycje.
Od początku grudnia na Facebooku krążą fałszywe reklamy z prezydentem oraz prezesem Orlenu. Ich wizerunek został wykorzystany przez cyberprzestępców do promocji oszustw na inwestycje.
Autor. Freepik.com. Licencja: https://www.freepik.com/legal/terms-of-use, https://support.freepik.com/s/article/Attribution-How-when-and-where

Fałszywe reklamy inwestycyjne na Facebooku wciąż kuszą internautów złudną szansą na szybki zarobek. Oszuści postanowili wykorzystać wizerunek prezydenta Karola Nawrockiego do promocji rzekomego pasywnego dochodu. Nie jest to jedyna znana osoba, z której rozpoznawalności „skorzystali” cyberprzestępcy w ostatnim czasie.

Jedyna okazja, państwowa inicjatywa o ograniczonym czasie dostępności, metoda ukrywana przed wszystkimi – takimi hasłami oszuści zwracają uwagę osób przeglądających codziennie Facebooka. Należący do Mety portal społecznościowy od lat zmaga się z problemem reklam, które promują fałszywe inwestycje i szybki zarobek.

Opisywaliśmy na naszych łamach deklaracje amerykańskiego przedsiębiorstwa co do podejmowanych działań, jednak kolejne doniesienia stają w kontrze ze słowami właściciela platformy społecznościowej.

Czytaj też

Prezydent nie reklamuje kryptoscamu...

W poniedziałek 8 grudnia br. uwagę na kolejne oszustwo zwróciło Stowarzyszenie Demagog, które zidentyfikowało cztery nagrania z prezydentem Karolem Nawrockim opłacone przez oszustów na Facebooku. Przeciętny użytkownik internetu nie zauważy na pierwszy rzut oka podstępu – wizualnie wszystko bowiem wygląda normalnie.

W rzeczywistości, głos głowy państwa został spreparowany przy użyciu sztucznej inteligencji, aby reklamować inwestycje w kryptowaluty za pośrednictwem jednej z platform. Podstawiona strona służy z kolei do wyłudzania danych osobowych.

Organizacja zwraca uwagę, że w przypadku tych wideo sfałszowana wypowiedź jest poprawna od strony językowej. Wskazówka co do braku autentyczności kryje się w warstwie technicznej.  

„Elementem, który w omawianym nagraniu wskazuje na oszustwo, są nienaturalnie brzmiące pauzy. Jeśli wsłuchamy się w nie, odkryjemy, że za każdym razem dźwięk całkowicie milknie. W nagraniach ciągłej wypowiedzi taka sytuacja nie występuje” – wyjaśnia Stowarzyszenie w swoim tekście.

Lista wszystkich reklam opłaconych przez profil Digital Polska na Facebooku od początku istnienia, tj. od 1 grudnia 2015, w Bibliotece Reklam Mety.
Lista wszystkich reklam opłaconych przez profil Digital Polska na Facebooku od początku istnienia, tj. od 1 grudnia 2015, w Bibliotece Reklam Mety.
Autor. Meta Ads Library/ screen CyberDefence24

Analiza danych dostępnych w Bibliotece Reklam Mety ujawnia znacznie większą skalę problemu. W momencie powstawania tego artykułu, opłacający fałszywe materiały profil Digital Polska miał aktywnych 20 reklam. Od początku funkcjonowania konta, tj. 1 grudnia, było ich w sumie 180; część z nich została zablokowana przez Metę za złamanie zasad. Sama strona, do której prowadził osadzony w reklamie link, została już dodana do Listy Ostrzeżeń CERT Polska.

Komunikat wyświetlany posiadaczom uBlock Origin przy próbie wejścia w link umieszczony w materiale z prezydentem.
Komunikat wyświetlany posiadaczom uBlock Origin przy próbie wejścia w link umieszczony w materiale z prezydentem.
Autor. CyberDefence24
Reklama

...a prezes Orlenu nie promuje inwestycji

Na inną reklamę zwrócił uwagę we wpisie na X użytkownik ScamBagPl. Do promocji „innowacyjnego oprogramowania do rynków handlowych” wykorzystano wizerunek Ireneusza Fąfary, prezesa Orlenu. W spreparowanym przez AI materiale pojawiają się obietnice gwarantowanego zysku dla nowych użytkowników „do 4 tys. zł dziennie” – mimo, że prezes mówi o kwocie 2,5 tys. zł dziennego przychodu – oraz podkreślana jest ekskluzywność oferty, z której skorzysta „tylko 20 osób”.

Według Biblioteki Reklam Mety, konto Polsat Media (próbujące tym samym podszywać się pod Grupę Polsat Plus) opłaciło w sumie 55 materiałów tego samego rodzaju. Co ciekawe, jako miniaturki spreparowanych filmów ustawiono zdjęcia zwierząt, zaś najstarsze reklamy pochodzą z początku grudnia – tak samo, jak w przypadku profilu Digital Polska. Pozwala to podejrzewać, że oba profile mogą być powiązane ze sobą.

Lista wszystkich reklam opłaconych przez profil "Polsat Media" na Facebooku od początku istnienia, tj. od 1 grudnia 2015, w Bibliotece Reklam Mety.
Lista wszystkich reklam opłaconych przez profil "Polsat Media" na Facebooku od początku istnienia, tj. od 1 grudnia 2015, w Bibliotece Reklam Mety.
Autor. Meta Ads Library/ screen CyberDefence24

Przypominamy: w przypadku zauważenia fałszywej reklamy, nie należy podawać żadnych danych na stronie, do której prowadzi link umieszczony w opłaconym materiale. Adres strony najlepiej przekazać do CERT Polska za pośrednictwem formularza dostępnego tutaj; po potwierdzeniu, znajdzie się ona na Liście Ostrzeżeń, a dostęp do niej zostanie zablokowany.

Czytaj też

CyberDefence24.pl - Digital EU Ambassador

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].

Reklama

Cyfrowy Senior. Jak walczy się z oszustami?

Komentarze

    Reklama