Reklama

Cyberzagrożenia nowym problemem polskiej kolei

Cyberbezpieczeństwo jest coraz częściej poruszaną tematyką w branży kolejowej. Jaką rolę w tym zakresie pełni Urząd Transportu Kolejowego?
Cyberbezpieczeństwo jest coraz częściej poruszaną tematyką w branży kolejowej. Jaką rolę w tym zakresie pełni Urząd Transportu Kolejowego?
Autor. By Adam Kilian - ED250-006 Warszawa Wschodnia Towarowa, CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=75321359

Kwestie cyberbezpieczeństwa zyskują coraz większe znaczenie w branży kolejowej. Temat, który jeszcze kilka lat temu nie był istotny w transporcie szynowym, dziś jest poważnym wyzwaniem dla podmiotów związanych z tym sektorem. Urząd Transportu Kolejowego tłumaczy, jak wygląda rola instytucji w tym zakresie.

16. Międzynarodowe Targi Kolejowe TRAKO w Gdańsku były okazją nie tylko do wymiany doświadczeń w tym sektorze transportu. Bardzo wyraźnie była widoczna rosnąca rola cyberbezpieczeństwa i nowych technologii nie tylko w zakresie przepisów, ale też wśród zastosowań praktycznych.

Na łamach naszego serwisu informwaliśmy o podpisaniu podczas wydarzenia porozumienia o współpracy między Urzędem Transportu Kolejowego oraz NASK. Jak przekazał wówczas przedstawiciel Instytutu, dr inż. Marcin Grabarczyk, połączenie potencjałów podmiotów to gwarancja wypracowania rozwiązań o dużej wartości.

Reklama

Cyber na kolei to nie tylko sterowanie

Podczas panelu poświęconego bezpieczeństwu na polskiej kolei, Prezes UTK dr inż. Ignacy Góra powiedział, że cyberataki oraz inne działania wrogich grup w cyberprzestrzeni są zagrożeniami nowego rodzaju. Do tej pory nie były one obecne w branży kolejowej.

W zakresie tego, co jest związane z zagrożeniami w cyber, to jest to obszar w pewien sposób niezagospodarowany” – wskazał szef instytucji.  Dodał przy tym, że modernizacje urządzeń sterowania ruchem kolejowym „aboslutnie” nie powinny być przeprowadzane przez podmioty nieposiadające certyfikatów bezpieczeństwa.

Zapytaliśmy wiceprezesa UTK ds. bezpieczeństwa Kamila Wilde o wyjaśnienie słów szefa Urzędu. Przedstawiciel regulatora rynku kolejowego w Polsce uspokoił, że kwestie cyber w technicznych specyfikacjach interoperacyjności są uregulowane w zakresie sterowania.

Jest jednak wiele kwestii dotyczących innych rozwiązań technicznych wykraczających poza sterowanie. Na poziomie unijnym Europejska Agencja Kolei oraz Komisja Europejska przygotowują się do tego tematu. W przyszłym roku m.in. TSI Lock and Pass ma być przygotowywane do kwestii związanych z zagrożeniami cyber” – przekazał wiceszef UTK w rozmowie z redakcją CyberDefence24.

Czytaj też

Reklama

Rola ograniczona ustawowo

Tegoroczne doniesienia o cyberatakach na przewoźników kolejowych funkcjonujących w Polsce – zarówno na PKP Intercity, jak i RegioJet, które przedstawialiśmy na naszych łamach – stawiają pytania dotyczące reakcji na działania atakujących.

Według wypowiedzi wiceprezesa Wilde, rola Urzędu Transportu Kolejowego w takich sytuacjach jest ograniczona do monitorowania oraz przekazywania informacji.

Koordynatorem cyberbezpieczeństwa w sektorze kolejowym jest minister właściwy do spraw transportu (minister infrastruktury – red.). Mamy spotkania, na których wymieniamy się informacjami; one również trafiają do NASK” – wyjaśnił wiceszef Kamil Wilde. Dodał przy tym, że oprócz wspomnianych podmiotów, instytucja współpracuje również z Ministerstwem Cyfryzacji.

Czytaj też

Reklama
CyberDefence24.pl - Digital EU Ambassador

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].

Reklama

Cyfrowy Senior. Jak walczy się z oszustami?

Komentarze

    Reklama