Reklama

Białoruscy partyzanci: zniszczyliśmy serwery Aerofłotu

Airbus A330-200 Aerofłot
Airbus A330-200 rosyjskich linii Aerofłot
Autor. Konstantin von Wedelstaedt/Wikimedia Commons

Białoruscy cyberpartyzanci twierdzą, że problemy rosyjskiego Aerofłotu to efekt cyberataku, który udało im się skutecznie przeprowadzić we współpracy z grupą Silent Crow. Mówią o tysiącach zniszczonych serwerów przewoźnika i zapowiadają dalsze kroki. 

Jak informowaliśmy, w poniedziałek 28 lipca br. pojawiły się doniesienia o problemach na rosyjskich lotniskach. Ma to związek z awarią, która wystąpiła u jednego z największych przewoźników – Aerofłot. W oficjalnym komunikacie firma potwierdziła wystąpienie utrudnień, lecz nie wskazała przyczyny.

Czytaj też

Reklama

Problemy rosyjskiego Aerofłotu. Partyzanci: to efekt naszego ataku

Niedługo później Białoruscy Cyberpartyzanci opublikowali wpis. Twierdzą w nim, że problemy Aerofłotu, to efekt cyberataku, który przeprowadzili we współpracy z grupą Silent Crow.

Przez wiele miesięcy byliśmy obecni w sieci korporacyjnej przewoźnika, stopniowo rozszerzając dostęp” – czytamy w publikacji udostępnionej przez ugrupowanie. 

Czytaj też

Reklama

Przestarzałe systemy i słabe hasła

Partyzanci twierdzą, że operacja zakończyła się powodzeniem ze względu na zaniedbania po stronie pracowników firmy. Mowa o m.in. nieodpowiednim poziomie bezpieczeństwa haseł. 

Siergiej Aleksandrowski, dyrektor generalny Aerofłotu, nie zmienił hasła od 2022 r.
Białoruscy Cyberpartyzanci

Ponadto, według ugrupowania, w infrastrukturze przewoźnika wciąż są wykorzystywane urządzenia z przestarzałym Windowsem XP.

Czytaj też

Reklama

„Zniszczyliśmy 7 tys. serwerów Aerofłotu”

Istniejące luki miały pozwolić partyzantom na przejęcie kontroli nad komputerami pracowników, w tym wysokiego kierownictwa. Jak twierdzą, cyberatak rozpoczął się w nocy z 27 na 28 lipca br., a skutkiem ma być zniszczenie ponad 7 tysięcy serwerów i stacji roboczych, bazy danych i systemów wewnętrznych

We wpisie zamieszczono również zapowiedź publikacji m.in. rozmów pracowników oraz służbowej korespondencji.

Czytaj też

CyberDefence24.pl - Digital EU Ambassador

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].

Reklama

Cyfrowy Senior. Jak walczy się z oszustami?

Komentarze (1)

  1. GB

    FSB potwierdza atak hakerski. Są filmiki z lotnisk pełnych ludzi, którzy nie wiedzą co robić. Nie działają do tego kasy przewoźnika. Jakiś rosyjski analityk ds. bezpieczeństwa komputerowego Aleksiej Kozłow stwierdził że przywrócenie systemu informatycznego może potrwać od kilku tygodni do 6 miesięcy i kosztować od 10 do 50 mln dolarów. I to są tylko koszty infrastruktury komputerowej, a gdzie koszty wstrzymania lotów, faktycznie działalności Aeroflotu? Jeśli zniszczono przy okazji dokumentację techniczną użytkowanych samolotów to może to uziemić flotę w ogóle i na zawsze albo na bardzo długo.

Reklama