Cyberbezpieczeństwo
Atak na MPK Kraków. "Międzynarodowa grupa hakerska"
![MPK Kraków padł ofiarą ataku](https://cdn.defence24.pl/2024/12/04/800x450px/dLGYD8di0Rd5E34iF0EvLDLEyK1Rnd9XjW6bUN9a.gw9m.png)
Autor. MPK Kraków / Pixabay.com
MPK Kraków padło ofiarą „międzynarodowej grupy hakerskiej”. Atak skutkował awarią systemu sprzedażowego biletów. Istnieje podejrzenie wycieku danych pracowników i pasażerów wskutek ataku ransomware.
3 grudnia MPK Kraków poinformowało na swojej stronie na Facebooku o „awarii informatycznego systemu sprzedażowego biletów”. Niestety przestój w funkcjonowaniu systemu nie był spowodowany błędem w systemie, lecz cyberatakiem na infrastrukturę Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. Obecnie nieznani są sprawcy ataku oraz to, czy jakiekolwiek dane osobowe zostały wykradzione przez cyberprzestępców.
![Wpis o awarii informatycznej z 3 grudnia](https://cdn.defence24.pl/2024/12/04/780xpx/FVPLNdJPrsZMWGMooYYkddyYk24lUkhSvnjIgrwq.xdzp.png, https://cdn.defence24.pl/2024/12/04/1920xpx/FVPLNdJPrsZMWGMooYYkddyYk24lUkhSvnjIgrwq.zyyg.png 2x)
Autor. MPK Kraków / Facebook
Obecne skutki ataku
Na tym etapie nie można określić tego, jakie skutki będzie miał ten incydent w przyszłości. Wiadomo jednak, że w krakowskiej komunikacji miejskiej występują problemy z zakupem biletów oraz strona MPK nie działa.
”Przypominamy, że cały czas bilety okresowe można kupić w aplikacji mobilnej iMKA oraz w automatach zamontowanych w pojazdach i w automatach biletowych KKM – w tych urządzeniach można płacić kartą płatniczą oraz gotówką. W przypadku chęci zakupu biletów do kasowania można to zrobić także w aplikacjach mobilnych (mPay, iMKA, moBiLET, SkyCash, jakdojade lub zbiletem.pl, bilety wspólne 70-minutowe w aplikacjach: iMKA oraz mPay). Kontrolerzy biletów podczas kontroli w tramwajach i autobusach respektują wszelkie potwierdzenia płatności, w tym mailowe” - informuje oficjalna strona Urzędu Miasta w Krakowie.
W komunikacie przekazano również, że działanie zajezdni oraz stacji obsługi jest niezakłócone oraz przewozy pasażerów odbywają się w normalnym trybie.
„Jednocześnie trwają prace nad etapowym uruchamianiem systemów informatycznych, z uwzględnieniem najwyższego poziomu bezpieczeństwa. Spółka w tym zakresie współpracuje ze specjalistycznymi firmami, dostawcami usług informatycznych oraz jednostkami Urzędu Miasta Krakowa” - dodaje krakowski urząd.
Atak ransomware?
W komunikatach przekazanych przez MPK oraz Miasto Kraków nie pada słowo „ransomware”, lecz niestety wiele wskazuje na to, że właśnie tego rodzaju atak został przeprowadzony na krakowskie MPK.
W ogłoszeniach można przeczytać, że za cyberatak odpowiada ”międzynarodowa grupa hakerska przeprowadzająca na zlecenie ataki na przedsiębiorstwa”, co wskazuje na tzw. ransomware-as-a-service (RaaS).
ComCert opisuje to w następujący sposób: „model biznesowy dla przedsiębiorstw przestępczych, który umożliwia zarejestrowanie się i korzystanie z narzędzi do przeprowadzania ataków ransomware. Jest to nielegalna usługa wynajmu ransomware, czyli złośliwego oprogramowania. Składa się z wielu zestawów służących do kradzieży, szyfrowania, włamywania się do sieci prywatnych/firmowych, a także do żądania zapłaty.”
Niebezpiecznik w poście na X wskazuje wprost, że MPK Kraków padło ofiarą ransomware.
„To oznacza, że zostali trafieni ransomwarem. W najlepszym przypadku dane zostały zaszyfrowane i zostaną odtworzone z kopii bezpieczeństwa, co zajmie trochę czasu. W najgorszym - i ten obstawiamy - co najmniej część danych MPK została wykradziona i jeśli MPK nie wpłaci okupu, dane mieszkańców Krakowa zostaną przez włamywaczy upublicznione” - przekazano w wpisie.
Podkreślono również to, że jeżeli ktokolwiek używał hasła wykorzystywanych do dostępu usług świadczonych przez MPK - należy je natychmiastowo zmienić.
🚨 MPK w Krakowie zhakowane! Strona nie działała już od wczoraj i wielu mieszkańców podejrzewało, że to skutek ataku. Zwłaszcza, że z aplikacji zniknęły im ich bilety okresowe. Dziś MPK potwierdziło atak, za którym ma stać "duża międzynarodowa grupa".
— Niebezpiecznik (@niebezpiecznik) December 4, 2024
To oznacza, że zostali… pic.twitter.com/75kVfppK5D
Nie pierwszy taki atak. Komentarz eksperta
Administracja publiczna w Polsce jest co jakiś atakowana przez cyberprzestępców z wielu różnych grup ransomware. W sierpniu informowaliśmy o ataku na Powiatowy Urząd Pracy w Policach, a dwa miesiące temu pisaliśmy o podobnym incydencie w Urzędzie Gminy w Sokołowie Podlaskim.
Warto również wspomnieć, że nadal nie wyjaśniono w pełni incydentu w Starostwie Powiatowym w Jędrzejowie. Grupa RansomHub groziła wyciekiem danych ponad 60 tys. osób.
O ataku wypowiedział się Aleksander Kostuch, inżynier Stormshield: „To kolejny podobny przykłada w ostatnich latach. W lutym 2023 roku ofiarą przestępców padł system ŚKUP (Śląska Karta Usług Publicznych). Wykorzystali oni wówczas fakt, że system bazował na starych rozwiązaniach serwerowych. W efekcie ataku przestały działać portal, aplikacja Mobilny ŚKUP, System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej oraz kasowniki biletów z czytnikami kart. Użytkownicy komunikacji publicznej uruchamianej przez GZM byli proszeni o samodzielne kasowanie papierowych biletów, poprzez wpisanie na nich długopisem daty i godziny przejazdu oraz kasowanie ich w kasownikach dziurkujących.
Te incydenty pokazują jak wielkie jest zagrożenie ze strony przestępców, chcących sparaliżować funkcjonowanie naszego społeczeństwa. Grupy atakujące elementy infrastruktury krytycznej często są motywowane politycznie. Administracja publiczna chętnie korzysta z dobrodziejstw cyfryzacji, jednak wiele instytucji wciąż pozostaje niedofinansowanych w obszarze IT. (…)
Choć nie sposób obecnie ocenić co mogło być wektorem ataku w Krakowie, to z perspektywy eksperta cyberbezpieczeństwa można powiedzieć, że do zabezpieczania tej sfery kluczowe jest nie tylko wdrożenie odpowiednich rozwiązań technicznych np. firewalli i segmentacji firmowych sieci, lecz także nieustanne podnoszenie kompetencji pracowników. Brak właściwych zabezpieczeń i ludzkie błędy są jednymi z najczęstszych sposobów na skuteczny atak.”
Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].
Jak odkryto blokady w pociągach Newagu?