Biznes i Finanse

YouTube wzmacnia polski PKB. Wyliczono, ile zapewnia miejsc pracy

fot. Azamat E/ Unsplash/ Domena publiczna
fot. Azamat E/ Unsplash/ Domena publiczna

Firma Oxford Economics szacuje, że w 2020 roku działalność platformy YouTube zasiliła PKB Polski kwotą około 98 milionów euro oraz zapewniła 11 tys. "odpowiedników" pełnoetatowych miejsc pracy.  

Oglądalność filmów w serwisie YouTube generuje znaczne przychody dla twórców oraz firm, które zajmują się ich przygotowaniem (np. zajmujących się dźwiękiem, montażem, usługami wsparcia itp.).

Z szacunków Oxford Economics wynika, że w 2020 roku YouTube wniósł do polskiego PKB około 98 milionów euro oraz stworzył 11 tys. odpowiedników pełnoetatowych miejsc pracy.

"Ponad 14 lat temu uruchomiono program partnerski YouTube – pierwszy program monetyzacji, do którego może dołączyć każdy, kto spełnia jego wymagania. W rzeczywistości dzielimy się z twórcami ponad połową przychodów, a obecnie program nadal jest jednym z głównych źródeł zarobku twórców na całym świecie. Osoby, które biorą w nim udział, mogą zarabiać na własnej twórczości na YouTube i utrzymywać się z niej na różne sposoby. Wiele z nich tworzy miejsca pracy i przyczynia się do rozwoju lokalnej i globalnej gospodarki" - skomentowała Iwona Piwek, która odpowiada za rozwój biznesowy YouTube w Polsce.

Z danych YouTube wynika, że odsetek polskich kanałów, których zarobki osiągają 5-cyfrowe kwoty lub większe wzrósł o ponad 35 proc. rok do roku. W Polsce ponad 2 tys. kanałów ma ponad 100 tys. subskrypcji, co oznacza wzrost o ponad 20 proc. rok do roku. Natomiast o 30 proc. wzrosła liczba kanałów, które mają ponad 1 milion subskrypcji. Jest ich w Polsce ponad 150.

Co sądzą twórcy?

Jak podaje Oxford Economics, 55 proc. osób tworzących treści zgodziło się ze stwierdzeniem, że publikowanie materiałów na YouTube stworzyło dla nich nowe możliwości również poza platformą. 65 proc. podmiotów działających w branży kreatywnej przyznało, że dzięki platformie mają większą kontrolę nad prawami do swoich materiałów niż w przypadku tworzenia treści dla tradycyjnych mediów.

Warto podkreślić, że ponad 25 proc. czasu oglądania treści produkowanych przez kanały w Polsce pochodzi z zagranicy.

Miejsce do zdobywania wiedzy

Natomiast 97 proc. ankietowanych oceniło, że używa YouTube do gromadzenia informacji i zdobywania wiedzy. 42 proc. badanych, którzy aktywnie poszukują nowej pracy, korzysta z platformy jako narzędzia pomagającego im rozwinąć nowe umiejętności potrzebne na rynku pracy. YouTube miał być też pomocny podczas pandemii COVID-19 – z takim stwierdzeniem zgadza się 78 proc. osób, w tym 67 proc. rodziców, którzy zauważyli, że serwis był przydatny dla ich dzieci od czasu lockdownu.

Badanie zostało przeprowadzone przez Oxford Economics. W modelowaniu ekonomicznym wykorzystano wyniki ankiet i publicznie dostępne dane, aby oszacować wkład YouTube w najważniejsze wskaźniki ekonomiczne, takie jak PKB i zatrudnienie.

Jak już informowaliśmy, badania przeprowadzone przez należącą do Google’a platformę YouTube wykazały, że "gospodarka twórców" to odpowiednik ok. 394 tys. amerykańskich etatów. Z kolei cały "kreatywny ekosystem" przyniósł w ubiegłym roku 20,5 mld dolarów gospodarce USA. 


Chcemy być także bliżej Państwa – czytelników. Dlatego, jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected] Przyszłość przynosi zmiany. Wprowadzamy je pod hasłem #CyberIsFuture. 

image
Fot. Reklama

Komentarze (2)

  1. Kiks

    A ktoś policzył jakie spustoszenie YT robi wśród młodych ludzi i do jakiego zidiocenia prowadzi?

    1. Klawiatura

      W chinach każdy chce być lekarzem, programistą, inżynierem. W EU i USA każdy chce być youtuberem, tik tokerem i tak dalej. Chin nikt już nie dogoni.

  2. rob ercik

    Tik tak, 98 mln ... to chyba na czipsy.