Biznes i Finanse
Universal Music Group nie chce sztucznej inteligencji w streamingach
Potentat rynku muzycznego – Universal Music Group – apeluje do Apple i Spotify o zablokowanie dostępu do ich usług streamingowych narzędziom sztucznej inteligencji pozwalającym na gromadzenie danych z utworów objętych prawem autorskim.
Universal Music Group chce, aby Spotify, Apple i inne platformy streamingowe zablokowały możliwość scrappingu danych przez narzędzia sztucznej inteligencji, gromadzące informacje m.in. takie jak teksty piosenek czy linie melodyczne utworów objętych prawem autorskim – podaje dziennik „Financial Times" powołując się na treść korespondencji wysłanej przez tę słynną wytwórnię muzyczną.
Czytaj też
Muzyka generowana przez AI to problem
Serwisy streamingowe zalewa muzyka generowana przez sztuczną inteligencję, która do „komponowania" utworów posługuje się wpierw zgromadzonymi danymi o tych już istniejących i cieszących się dużą popularnością.
Universal Music Group jest właścicielem praw autorskich w wielu takich przypadkach i według londyńskiej gazety, wytwórnia ta wysłała już bardzo wiele wezwań do zaprzestania naruszeń i usunięcia generowanych przez algorytmy „utworów".
Miarka przebrała się na tyle, że koncern w końcu postanowił zwrócić się do platform streamingowych, aby zadziałać u źródła i ukrócić proceder. To właśnie usługi takie jak Spotify czy Apple Music są rajem dla sztucznej inteligencji, która może czerpać z nich ogromne ilości danych o muzyce, jej popularności, upodobaniach całych populacji, a następnie uczyć się na ich podstawie wytwarzać kompletnie generyczne, acz wpadające w ucho kawałki.
Czytaj też
Odciąć AI od danych
„Nie zawahamy się podejmować kolejnych kroków, aby chronić nasze prawa, jak i prawa naszych artystów" – napisała wytwórnia Universal Music Group w liście do platform cytowanym przez „FT", który miał być wysłany w marcu.
Universal Music Group to ogromna wytwórnia muzyczna, w ramach której publikowane są prace wielu współczesnych artystów muzyki popularnej. Firma ma ogromnie silną pozycję na rynku, co nie jest bez wpływu na podejmowane przez nią decyzje w relacjach z innymi firmami z branży muzycznej. W 2022 r. kontrolowała 33,5 proc. rynku.
Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].