Umowa z Temu. Poczta nie wyklucza rewizji porozumienia

Autor. Poczta Polska/media.poczta-polska.pl
Porozumienie między Pocztą Polską oraz Temu wywołało falę komentarzy ze względu na zarzuty, jakie stawia wobec chińskiej platformy Komisja Europejska. Firma miała naruszyć unijne przepisy i m.in. umożliwiać rozpowszechnianie nielegalnych produktów. Czy narodowy operator o tym nie wiedział? Spółka nie wyklucza rewizji umowy.
Jak informowaliśmy, na początku czerwca br. Poczta Polska podpisała porozumienie dotyczące pogłębienia współpracy z Temu. Zacieśnienie relacji z chińską platformą przykuło uwagę opinii publicznej. W środowisku politycznym pojawiły się mocne słowa i pytania „jak mogło dojść do tak skandalicznej rzeczy?”. Przykładem były obrady m.in. sejmowej komisji cyfryzacji z 8 lipca br.
Czytaj też
Zarzuty KE pod adresem Temu
Komentarze i krytyka takiego ruchu ma związek z zarzutami, jaki pojawiają się w odniesieniu do działalności Temu.
W październiku 2024 r. Komisja Europejska wszczęła dochodzenie w sprawie platformy. Jak na razie, zebrane dowody potwierdzają, że firma naruszyła zapisy unijnego Aktu o usługach cyfrowych (DSA), pozwalając na rozpowszechnianie nielegalnych produktów (np. zabawek niezgodnych z wymogami).
Czytaj też
Poczta Polska: zmiany odczują klienci
W oficjalnym komunikacie narodowego operatora pocztowego, wydanym po podpisaniu porozumienia, nie znajdziemy szczegółów dotyczących współpracy. Stwierdzono jedynie, że bliższe relacje z Temu pozwolą na „poprawę jakości usług, zwiększenie niezawodności procesu logistycznego i zapewnienie zasięgu dostaw w całym kraju”. Efekty mają odczuć klienci ze względu na m.in. przyspieszenie procesu.
Czytaj też
Spółka zapewnia: wszystko zgodnie z prawem
W odpowiedzi na nasze pytania, Poczta Polska wskazuje, że wspomniana współpraca ma charakter operacyjny. Operator zapewnia, że działania prowadzone w jej ramach są zgodne z prawem i poszanowaniem uczciwej konkurencji na rynku usług kurierskich.
Spółka skarbu państwa podkreśla, że zajmuje się doręczaniem przesyłek nadanych przez legalnie funkcjonujące podmioty, w tym Temu, które jest zarejestrowane na terenie UE.
„Podobne usługi świadczą na rzecz tej platformy inni operatorzy obecni na rynku KEP” – stwierdzono w przesłanym nam stanowisku.
Czytaj też
„Przeprowadziliśmy ocenę ryzyka”
Czy przed podjęciem decyzji o pogłębieniu współpracy Poczta była świadoma zarzutów pod adresem chińskiej platformy?
Operator zapewnia, że przeprowadził ocenę ryzyka i wewnętrzny proces due diligence. Działania w ramach porozumienia mają podlegać ciągłemu monitoringowi, podobnie jak w przypadku innych partnerów spółki.
Czytaj też
Poczta nie wyklucza rewizji umowy z Temu
„Z szacunkiem odnosimy się do postępowań prowadzonych przez Komisję Europejską” – wskazuje Poczta Polska, lecz uchyla się od szerszego komentowania sprawy.
Zapewnia jednak, że śledzi rozwój sytuacji i „ewentualne ustalenia będą brane pod uwagę przy dalszych decyzjach dotyczących współpracy z Temu”.
„W przypadku wystąpienia przesłanek prawnych lub regulacyjnych, możliwa jest rewizja zakresu współpracy” – deklaruje spółka skarbu państwa.
Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].
WYCIEKI DANYCH z firm. JAK ZAPOBIEGAĆ wynoszeniu danych przez pracowników?
Materiał sponsorowany