Reklama

Masz firmę? Nowy obowiązek wchodzi w życie

1 kwietnia wchodzą w życie istotne zmiany dla setek tysięcy przedsiębiorców. Jeden z dotychczas istniejących elementów systemu korespondencji stanie się dla nich obowiązkowy.
1 kwietnia wchodzą w życie istotne zmiany dla setek tysięcy przedsiębiorców. Jeden z dotychczas istniejących elementów systemu korespondencji stanie się dla nich obowiązkowy.
Autor. Davide Baraldi/Unsplash

We wtorek 1 kwietnia wchodzi w życie obowiązek posiadania adresu do e-Doręczeń dla firm wpisanych do rejestru przedsiębiorców KRS przed 2025 rokiem. Według dostępnych danych, zmiana obejmie ok. 740,5 tys. przedsiębiorców. Ministerstwo Cyfryzacji przypomina jednak, że terminy nie są jednakowe dla wszystkich.

Sprawę wdrożenia e-Doręczeń relacjonujemy na łamach CyberDefence24 od kilku miesięcy. System wszedł w życie wraz z początkiem 2025 roku – wówczas do posiadania skrzynki tego typu zobowiązano m.in. urzędy gmin i miast czy starostwa powiatowe.

Nie obyło się jednak bez problemów. Pod koniec stycznia informowaliśmy, że część instytucji objętych obowiązkiem zgłaszała problemy w funkcjonowaniu systemu. W odpowiedzi minister cyfryzacji zażądał reakcji ze strony prezesa instytucji odpowiedzialnej za funkcjonowanie e-Doręczeń, czyli Poczty Polskiej. Sytuacja bardzo szybko została naprawiona.

    Reklama

    Nowy obowiązek dla setek tysięcy firm

    Teraz obowiązek posiadania skrzynki elektronicznej do korespondencji zostanie rozszerzony na kolejne podmioty. Jak wynika z informacji na rządowej stronie biznes.gov.pl, przedsiębiorcy zarejestrowani w KRS przed 1 stycznia 2025 roku muszą posiadać swój adres e-Doręczeń od 1 kwietnia 2025 roku.

    Założenie adresu dla tych podmiotów było oczywiście możliwe przed tym terminem. Z danych Ministerstwa Cyfryzacji podawanych przez Gazetę Prawną wynika z kolei, że obowiązek dotknie ok. 740,5 tys. przedsiębiorców. Jednakże, według stanu na 26 marca, adres do otrzymywania tzw. „cyfrowych poleconych” posiadało tylko 81 tys. firm ujętych w KRS.

      Reklama

      Firmy z CEIDG mają jeszcze czas

      Nie dla wszystkich obowiązek posiadania e-Doręczeń wchodzi w życie w tym samym momencie. Okres przejściowy obowiązuje bowiem do końca roku – jako ostatni zostaną nim objęci przedsiębiorcy wpisani do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Termin w ich przypadku został wyznaczony na 1 stycznia 2026 roku.

      Ministerstwo Cyfryzacji uspokaja, że system nie służy wyłącznie do korespondencji firm z urzędami i innymi podmiotami publicznymi. Mogą z nich korzystać także obywatele, którzy zdecydowali się na założenie swojego adresu. Samo złożenie wniosku odbywa się w pełni zdalnie, zaś sama usługa jest całkowicie bezpłatna.

        Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na:[email protected].

        Reklama
        Reklama

        Sztuczna inteligencja w Twoim banku. Gdzie ją spotkasz?

        Materiał sponsorowany

        Komentarze

          Reklama